DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

De Luisterlijn en Beter Horen bundelen krachten in strijd tegen eenzaamheid: ‘iedereen verdient een luisterend oor’

Tijdens de Week tegen Eenzaamheid, van 26 september tot en met 2 oktober, slaan de Luisterlijn en Beter Horen de handen ineen om eenzaamheid in Nederland onder de aandacht te brengen. Beide organisaties benadrukken hoe belangrijk een luisterend oor en goed gehoor zijn voor het welzijn van mensen die zich eenzaam voelen.

Bezoek burgermeester Anja Schouten Luisterlijn Alkmaar

Burgemeester Anja Schouten heeft afgelopen donderdag 29 augustus een bezoek gebracht aan de Luisterlijn in Alkmaar, ter ere van het 65-jarig bestaan van deze telefonische hulpdienst. De Luisterlijn biedt al sinds 1958 een luisterend oor aan iedereen die daar behoefte aan heeft, en is door de jaren een grote steun geweest voor miljoenen mensen bij zorgen en problemen.

Tijdens het bezoek toonde de burgemeester grote belangstelling voor het werk van de vrijwilligers bij de Luisterlijn. Het doel van haar bezoek was om meer te weten te komen over het werk van de Luisterlijn, met speciale aandacht voor locatie Alkmaar en haar bevlogen en kundige vrijwilligers.

Vraag naar luisterend oor onverminderd groot: Luisterlijn voerde ruim 300.000 gesprekken in 2023. “Extra vrijwilligers zeer welkom”

In 2023 hebben vrijwilligers van de Luisterlijn opnieuw het indrukwekkende aantal van 313.682 gesprekken gevoerd via telefoon, chat en mail. De telefonische hulplijn, die voor iedere inwoner van Nederland dag en nacht bereikbaar is, meldt dat de vraag naar een luisterend oor onverminderd groot blijft. Veel mensen zoeken contact vanwege eenzaamheid en psychische klachten. Dankzij toegewijde vrijwilligers kon de Luisterlijn er voor veel mensen zijn, toch zijn extra vrijwilligers meer dan welkom. 

Burgemeester Sharon Dijksma bezoekt Luisterlijn in Utrecht ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan

Burgemeester Sharon Dijksma heeft afgelopen woensdag een bezoek gebracht aan de Luisterlijn in Utrecht, ter ere van het 65-jarig bestaan van deze telefonische hulpdienst. De Luisterlijn biedt al sinds 1958 een luisterend oor aan iedereen die daar behoefte aan heeft, en heeft door de jaren heen miljoenen mensen geholpen met hun zorgen en problemen.

Tijdens het bezoek toonde de burgemeester grote belangstelling voor het werk van de Luisterlijn en haar vrijwilligers. Het doel van het bezoek was om meer te weten te komen over het werk van de Luisterlijn, met speciale aandacht voor locatie Utrecht en haar bevlogen en kundige vrijwilligers.

Richard Coonen (c) Elizabeth Wattimena

Richard Coonen benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder bij de Luisterlijn

Richard Coonen (54) wordt per 1 mei de nieuwe directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij neemt hiermee het stokje over van Ingrid Bergstein die de functie de afgelopen maanden waarnam op interimbasis.

De Luisterlijn staat stil bij 65-jarig bestaan telefonische hulpdienst

‘Een baken van hoop en begrip’

Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. Wat begon als een bescheiden initiatief, is uitgegroeid tot een landelijke organisatie, de Luisterlijn, die jaarlijks honderdduizenden gesprekken voert en levens raakt over het hele land.