KVHL start

Ervaar de kunst van het luisteren

 

Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. De noodzaak is groot: in 2020 voerden Luisterlijnvrijwilligers 357.269 telefoon- en chatgesprekken. Veel mensen hadden behoefte aan een luisterend oor, steun, troost of ‘gewoon’ even contact.  

Het is onze missie om mensen aan het luisteren te krijgen. Om het belang van luisteren onder de aandacht te brengen en mensen stimuleren beter naar elkaar te luisteren. Contact maken, luisteren met echte aandacht kan het verschil maken. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. We willen mensen helpen om beter te leren luisteren door het delen van onze kennis.

Luistertest banner

Hoe luister jij?

Dat is de vraag die centraal staat in onze nieuwe campagne over de Kunst van het Luisteren. De campagne start tijdens de Week tegen Eenzaamheid (30 september t/m 7 oktober). Op verschillende NS-stations kun jij de kunst van echt luisteren ervaren. 

Noteer in je agenda en kom langs!

  • Station Utrecht Centraal | 30 september & 1 oktober
  • Station Breda | 4 oktober
  • Station Rotterdam Centraal | 5 oktober
  • Station Den Haag Centraal | 7 oktober

Een initiatief i.s.m. NS en ProRail.

Luisterexperts delen hun kennis

Herbert van Hoogdalem (2)

“Ik heb, denk ik, 30 jaar niet naar mezelf geluisterd”, vertelt Herbert. “Dat was best lastig, want er riep wel iets in mij. Nu ben ik bezig met een project over kloosters, monniken en abdijen die uitsterven. Volgens de regel van Benedictus moeten monniken zich committeren aan drie dingen: armoede, kuisheid en gehoorzaamheid. Ik had altijd een beetje weerzin tegen die drie woorden. En misschien is dat wel één van de redenen waarom ik geen monnik ben geworden. In mijn zoektocht kwam ik erachter dat veel van die begrippen altijd verkeerd zijn geïnterpreteerd. Het gaat bij gehoorzaamheid als in dat je moet doen wat je opdragen wordt. Maar het heeft veel meer te maken met gehoorzaamheid in de zin van aandacht voor diegene met wie je praat…”

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en partijleider D'66: "Ik denk dat het gaat om de oprechtheid van een gesprek of een ontmoeting die je met iemand hebt. Dat je eigenlijk echt wilt zien wat die ander je nou wil zeggen. Ook als je die ander niet kent. In het luisteren ligt de waarde van het menselijk contact." 

Thijs Merkx

Thijs Merkx, voorzitter raad van bestuur Integraal Kankercentrum Nederland & hoofd-hals oncologisch chirurg in het Radboudumc: "Luisteren is een van de moeilijkste aspecten in een gesprek met de patiënt. Luisteren doe je, in het gesprek met de patiënt, door open vragen te stellen, non-verbale communicatie en de toon van de vragen. Op die manier kun je de patiënt geruststellen, de juiste informatie boven water krijgen en de patiënt persoonsgericht behandelen." 

Jan Slagter

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: "Juist in deze tijd is het zo belangrijk om naar elkaar te luisteren. Je komt er achter waar iemand mee zit en waar je eventueel kunt helpen."

Meer tips en luisterinspiratie

Heel Nederland deelt luistertips

Annemarie van Essen

Annemarie van Essen: “Voor mij is luisteren iets wat je niet alleen maar met je oren doet, maar met je hele lijf en met al je zintuigen. Luisteren is vooral wegblijven uit je eigen hoofd. Verbinding maak je door er voor die ander te zijn.”

Annie van Dongen

Annie van Dongen, wandelcoach en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Ik ben vrijwilliger geworden bij de Luisterlijn in een periode dat het met mezelf niet zo goed ging. En wat er toen gebeurde had ik eigenlijk niet kunnen voorspellen, maar ik merkte dat het mij echt goed deed. Bij elk gesprek ben ik er opnieuw, helemaal 100%, voor die ander. Ik luister naar dat verhaal. Ik hoor de stiltes. En daardoor ben ik echt verbonden met de beller. En ik krijg daar de waardering voor."