KVHL start

De kunst van het luisteren

Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. De noodzaak is groot: in 2019 werd er 439.421 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn. Het is onze missie om mensen aan het luisteren te krijgen. Om het belang van luisteren onder de aandacht te brengen en mensen stimuleren beter naar elkaar te luisteren. Contact maken, luisteren met echte aandacht kan het verschil maken. Juist voor mensen die zich eenzaam voelen. We willen mensen helpen om beter te leren luisteren door het delen van onze kennis en de kennis van experts op het gebied van luisteren. Echt luisteren is meer dan niets zeggen. Het vereist verschillende vaardigheden, zoals bijvoorbeeld: het maken van contact, stellen van goede vragen, doorvragen, het laten vallen van stiltes en niet direct met je eigen verhaal te komen of suggesties.

Hier delen we elke dag een nieuwe luistertip en kennis over luisteren! Van een expert, van onze vrijwilligers of onze trainers en tips die je zelf meteen mee kunt nemen vandaag. Kijk maar eens rond, kom nog eens terug of deel je eigen luisterkennis.

Luisterexperts delen hun kennis

Herbert van Hoogdalem

Herbert van Hoogdalem, reclamemaker: "Ik ben gewend om niet te luisteren. Althans, niet om te doen wat me opdragen wordt. Ik ga graag mijn eigen weg. Als ik iets moet daar hou ik niet zo van. Maar ja, als de Luisterlijn je iets vraagt..." 

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en partijleider D'66: "Ik denk dat het gaat om de oprechtheid van een gesprek of een ontmoeting die je met iemand hebt. Dat je eigenlijk echt wilt zien wat die ander je nou wil zeggen. Ook als je die ander niet kent. In het luisteren ligt de waarde van het menselijk contact." 

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Thijs Merkx

Thijs Merkx, voorzitter raad van bestuur Integraal Kankercentrum Nederland & hoofd-hals oncologisch chirurg in het Radboudumc: "Luisteren is een van de moeilijkste aspecten in een gesprek met de patiënt. Luisteren doe je, in het gesprek met de patiënt, door open vragen te stellen, non-verbale communicatie en de toon van de vragen. Op die manier kun je de patiënt geruststellen, de juiste informatie boven water krijgen en de patiënt persoonsgericht behandelen." 

Jan Slagter

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: "Juist in deze tijd is het zo belangrijk om naar elkaar te luisteren. Je komt er achter waar iemand mee zit en waar je eventueel kunt helpen."

Meer tips en luisterinspiratie

Heel Nederland deelt luistertips

Annie van Dongen

Annie van Dongen, wandelcoach en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Ik ben vrijwilliger geworden bij de Luisterlijn in een periode dat het met mezelf niet zo goed ging. En wat er toen gebeurde had ik eigenlijk niet kunnen voorspellen, maar ik merkte dat het mij echt goed deed. Bij elk gesprek ben ik er opnieuw, helemaal 100%, voor die ander. Ik luister naar dat verhaal. Ik hoor de stiltes. En daardoor ben ik echt verbonden met de beller. En ik krijg daar de waardering voor."