Persberichten
Bezoek burgermeester Anja Schouten Luisterlijn Alkmaar
Burgemeester Anja Schouten heeft afgelopen donderdag 29 augustus een bezoek gebracht aan de Luisterlijn in Alkmaar, ter ere van het 65-jarig bestaan van deze telefonische hulpdienst. De Luisterlijn biedt al sinds 1958 een luisterend oor aan iedereen die daar behoefte aan heeft, en is door de jaren een grote steun geweest voor miljoenen mensen bij zorgen en problemen.
Tijdens het bezoek toonde de burgemeester grote belangstelling voor het werk van de vrijwilligers bij de Luisterlijn. Het doel van haar bezoek was om meer te weten te komen over het werk van de Luisterlijn, met speciale aandacht voor locatie Alkmaar en haar bevlogen en kundige vrijwilligers.
Van onschatbare waarde
De burgermeester benadrukte het belang van de Luisterlijn. “Iedereen heeft behoefte aan een luisterend oor. Helaas kan niet iedereen met zijn of haar gevoelens terecht bij vrienden, familie of kennissen. Dat maakt het werk van de vrijwilligers bij de Luisterlijn van onschatbare waarde. Ik ben onder de indruk van de kennis en ervaring van het hele team. En wat fijn dat zoveel mensen steun uit deze gesprekken halen. Niet alleen de mensen die inbellen, maar ook de vrijwilligers zelf.”
Belang van goede zelfzorg
Om er voor al deze mensen te zijn, is het essentieel dat de vrijwilligers ook goed voor zichzelf zorgen. Dat begint met een goede training in gesprek- en luistervaardigheden.
“De uitgebreide training en begeleiding is niet alleen bedoeld om mensen beter te kunnen ondersteunen, maar draagt ook bij aan de persoonlijke groei van onze vrijwilligers. Ze leren niet alleen goed luisteren, maar ook hun eigen grenzen herkennen en bewaken,” zegt Susan Stam, trainer bij de Luisterlijn in Alkmaar.
Vrijwilliger Wijnand beaamt dat: “Steeds beter aanvoelen waar mijn grenzen liggen en deze duidelijk aangeven, is iets waar ik steeds beter in word. Ik leer hier ontzettend veel van en het is een belangrijk onderdeel van mijn persoonlijke ontwikkeling.”
Ook de burgemeester herkent het belang van goede zelfzorg.
Geven en ontvangen in balans
De 40 vrijwilligers uit Alkmaar en omgeving geven veel, maar krijgen er zelf ook veel voor terug. “Ervaren dat je waardevol bent, je blik verruimen, en luistervaardigheden ontwikkelen die ook nuttig zijn in je privéleven”, vertelt Susan.
Dia, die al 30 jaar vrijwilliger is, deelt: “Ik had geen makkelijk leven.” Toen ze een oproep voor vrijwilligers zag, dacht ze: “Dat kan ik wel.” Dankzij haar levenservaring en training kan ze diepgaande gesprekken voeren en goed aansluiten bij de behoeften van anderen. Vrijwilliger Jos voegt toe: “De gesprekken doen me beseffen dat er veel meer leed is dan ik dacht.”
Bekendheid Luisterlijn
Susan hoopt dat het bezoek van burgemeester Schouten bijdraagt aan meer bekendheid voor de Luisterlijn en dat het mensen zal inspireren om zich aan te melden als vrijwilliger. “Vrijwilligers zijn voor onze organisatie en voor de mensen die contact met ons opnemen onmisbaar.”
Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is een landelijke organisatie, met meerdere locaties verspreid over het hele land, en 24/7 bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een luisterend oor. Sinds haar oprichting in 1958 heeft de Luisterlijn zich ontwikkeld tot een onmisbare dienst in de Nederlandse samenleving. Mensen kunnen bellen naar 088 0767 000. Chatten of mailen is ook mogelijk via www.deluisterlijn.nl. Meer informatie over het vrijwilligerswerk is te vinden op www.deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.
V.l.n.r. Dia (vrijwilliger), Jos (vrijwilliger), Anja Schouten (burgermeester Alkmaar) en Wijnand (vrijwilliger).