Persberichten
De Luisterlijn start opnieuw grote luistercampagne
Bijna de helft van alle volwassenen voelt zich eenzaam. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het RIVM. Ook neemt het percentage eenzamen nog altijd toe. Daarom start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid een grote luistercampagne. De hele week kunnen reizigers en voorbijgangers op verschillende NS-stations de ‘kunst van het luisteren’ ervaren.
Nieuwe vrijwilligers hard nodig.
Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.
‘Vrijwilligers kunnen met luisterend oor niet voldoen aan hulpverleningsbehoefte’
De Luisterlijn maakt zich grote zorgen om de (voorgenomen) sluiting van GGZ-afdelingen. De verwachting is dat daarmee de druk toeneemt en meer mensen in psychische nood zich tot de Luisterlijn zullen richten. Daar bieden getrainde vrijwilligers 24/7 weliswaar een luisterend oor aan iedereen die dat nodig heeft, maar het risico bestaat dat mensen niet de GGZ-hulp krijgen die zij nodig hebben, en dat daarmee hun psychische klachten verergeren.
Vanaf 22 april start er een grootschalig onderzoek naar het nut van de Luisterlijn. Iedereen die contact heeft gehad met de Luisterlijn, maar ook vrijwilligers worden uitgenodigd om een vragenlijst in te vullen. De uitkomsten van het onderzoek moeten aantonen wat de waarde van de Luisterlijn in de samenleving is.
De oorlog in Oekraïne laat mensen niet onberoerd en brengt gevoelens van angst, paniek, onzekerheid en oorlogsstress met zich mee. Dat merken ook de vrijwilligers bij de Luisterlijn. Dag en nacht bieden zij mentale steun, troost of een luisterend oor aan iedereen die dat nodig heeft. “Er is behoefte om hierover te praten en gevoelens te delen.”
Dag én nacht zijn de vrijwilligers van de Luisterlijn er voor mensen die op dat moment bij niemand met hun verhaal terechtkunnen, willen of durven. Bij de Luisterlijn vinden zij, in een anoniem gesprek steun, troost en een luisterend oor. Vooral aan het begin van de avond en in de nachtelijke uren is het druk en staat de telefoon roodgloeiend. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, zijn dringend nieuwe vrijwilligers nodig.
- De Luisterlijn start landelijke luistercampagne
- De Luisterlijn verwelkomt nieuwe leden raad van toezicht
- De Luisterlijn ook tijdens pandemie onmisbaar
- De Luisterlijn nu bereikbaar op nieuw telefoonnummer 088 0767 000
- Driekwart Nederlanders vindt luisterend oor (24/7) noodzakelijk
- Donkere dagen en coronamaatregelen versterken negatieve gevoelens
- De Luisterlijn en Margriet slaan handen ineen tegen eenzaamheid
- Nederlanders vinden het moeilijk om naar elkaar te luisteren
- Tijdelijke Coronapraatlijn stopt: karakter van gesprekken verandert
- Saskia uit Almere zamelt ruim 1.000 euro in voor de Luisterlijn