![]() |
![]() |
Persberichten
De Luisterlijn roept op: luister naar elkaar
De dagen zijn korter, de nachten langer en we zitten veel thuis. Dit jaar vieren de meeste mensen ook de feestdagen anders dan dat zij zouden willen. De veerkracht neemt af. Dat merken ook de vrijwilligers bij de Luisterlijn. De behoefte aan contact, een anoniem luisterend oor is groot. Dagelijks voeren vrijwilligers bijna 1.000 gesprekken met mensen die hun verhaal kwijt willen. De Luisterlijn roept op om naar elkaar te luisteren in deze donkere dagen tijdens corona.
In oktober, tijdens de ‘Week tegen Eenzaamheid’, start het tijdschrift Margriet het initiatief Belbuddy’s. Jongvolwassenen die zich alleen of eenzaam voelen kunnen bellen met een Margriet-lezeres, een Belbuddy, voor een goed gesprek of een luisterend oor. Speciaal hiervoor krijgen de lezeressen training van de Luisterlijn. Het sluit aan bij onze missie om het belang van luisteren onder de aandacht te brengen en Nederlanders te inspireren om echt naar elkaar te luisteren.
De Luisterlijn start de campagne ‘kunst van het luisteren’. Want vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid, een campagne over ‘de kunst van het luisteren’.
Waar bij het uitbreken van de coronacrisis de gesprekken bij de Coronapraatlijn voornamelijk gingen over angst en bezorgdheid, gaan deze nu vooral over eenzaamheid en verdriet. Deze gevoelens worden versterkt nu het aantal besmettingen in het land toeneemt en Nederland met vakantie is. Veel mensen hebben minder contact met hun omgeving en behoefte aan een gesprek, steun of troost. Om deze reden is besloten om op 1 augustus de Coronapraatlijn te laten overgaan in de Luisterlijn.
Saskia uit Almere haalde ruim 1.000 euro op voor de Luisterlijn. Deze week overhandigde zij het opgehaalde bedrag aan de Luisterlijn. Het bedrag wordt besteed aan training en opleiding van vrijwilligers, die 24 uur per dag, 7 dagen per week emotionele steun op afstand bieden.
Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekken, waarvan 73% buiten kantooruren. Dit blijkt uit de cijfers van de Luisterlijn uit het jaarverslag over 2019. Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen. Eenzaamheid kwam naar voren in 62.057 gesprekken. Driekwart van de bellers was jonger dan 65 jaar. Bijna een derde van de bellers is of was cliënt in de GGZ.
- KLM medewerkers vliegend van start bij de Luisterlijn
- Leo Noordegraaf benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder bij de Luisterlijn
- Coronamaatregelen zorgen voor topdrukte bij de Luisterlijn
- De Luisterlijn verhuist naar Utrecht
- Omroep MAX en de Luisterlijn slaan handen ineen
- Blue Monday of niet, de Luisterlijn ontvangt 1.300 oproepen per dag
- Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar
- Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in
- Zelfbeschadiging vaker gespreksonderwerp bij Luisterlijn
- ‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’