DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Coronamaatregelen zorgen voor topdrukte bij de Luisterlijn

Zorgen en eenzaamheid nemen toe

Nu iedereen in het hele land sociaal contact moet mijden en vooral ouderen de deur niet meer uitkomen of bezoek krijgen, is het drukker dan ooit bij de Luisterlijn. Vrijwilligers en beroepskrachten zetten alle zeilen bij om het toenemend aantal oproepen te beantwoorden.

De Luisterlijn verhuist naar Utrecht

Het landelijk bureau van de Luisterlijn is per 1 april 2020 gevestigd in Utrecht aan ’t Goylaan 9. Dit pand in Utrecht was reeds in gebruik als ‘luisterlocatie’: een locatie waar vrijwilligers hun diensten doen als luisterend oor. Voor hen is inmiddels nieuwe huisvesting gevonden.

Omroep MAX en de Luisterlijn slaan handen ineen

Om aandacht te vragen voor eenzaamheid, angst en zorgen onder ouderen die geïsoleerd raken naar aanleiding van de maatregelen tegen het coronavirus. 

Blue Monday of niet, de Luisterlijn ontvangt 1.300 oproepen per dag

De derde maandag in januari staat bekend als Blue Monday, zogenaamd de meest depressieve dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, de zomervakantie lijkt verder weg dan ooit en de dagen zijn grauw en grijs. Mensen kampen met sombere gevoelens.

Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar

Mensen die in de laatste levensfase, van zichzelf of van hun naaste, behoefte hebben aan steun en informatie kunnen nu dag en nacht, zeven dagen in de week, contact opnemen met de hulplijn “Bel 24/7” van het Landelijk Expertisecentrum Sterven.

Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in

In 2018 heeft de Luisterlijn ruim 500.000 oproepen ontvangen. Niet eerder hebben Nederlanders zo vaak telefonisch, per mail of per chat anoniem aan de bel getrokken. Een groot deel van de hulpvragers wilde of kon niet met zijn of haar verhaal terecht in de eigen omgeving. Bijna een derde van de bellers was of is cliënt in de GGZ. Veel bellers voelen zich alleen of zijn eenzaam. Dit blijkt ook uit de onderwerpen die mensen aan de orde stellen. Tweederde van de bellers is jonger dan 65 jaar.