Luisterexperts delen hun kennis

Harry van de Pol (2)

"Ik geloof dat deze wereld 'wandelende uitnodigingen' nodig heeft", zegt Harry van de Pol. "Iedere keer als jij naar iemand luistert, dan nodig je die ander uit. Zonder woorden zeg je eigenlijk: kom tevoorschijn! Laat jezelf zien, ik ben er voor je. En daarom scant die ander jou, met de vraag: ben jij degene bij wie ik tevoorschijn kom met wat mij werkelijk bezighoudt?" #kunstvanhetluisteren

Jan Slagter

Jan Slagter, directeur Omroep MAX: "Juist in deze tijd is het zo belangrijk om naar elkaar te luisteren. Je komt er achter waar iemand mee zit en waar je eventueel kunt helpen."

Daniëlle Braun

Daniëlle Braun, corporate antropoloog, auteur en directeur van de Academie voor organisatiecultuur: "Luisteren vind ik echt een van de belangrijkste dingen die er is. Mijn motto is: aandacht is het nieuwe goud. In organisaties, in de samenleving en gewoon van mens tot mens." 

Sigrid Kaag

Sigrid Kaag, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en partijleider D'66: "Ik denk dat het gaat om de oprechtheid van een gesprek of een ontmoeting die je met iemand hebt. Dat je eigenlijk echt wilt zien wat die ander je nou wil zeggen. Ook als je die ander niet kent. In het luisteren ligt de waarde van het menselijk contact." 

Harry van de Pol

Harry van de Pol is inspirator, trainer en auteur van de boeken 'Harthorend' en 'Goed voelen': "Als je kunt horen, aanvoelen én begrijpen dan word je een betere luisteraar".

 

Sander Pardon

Sander is zelfstandig ondernemer en vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Echt luisteren voelt helend. Iemand die zich gehoord voelt, voelt zich sterker. En dat kunnen we elkaar bieden. Gratis, zonder dure opleidingen of er van alles voor terug te willen hebben. Luisteren is een vaardigheid die je kunt leren. Luisteren zorgt dat we meer verbonden zijn met elkaar. En dat is in deze tijd hard nodig."

Rokus Loopik

Rokus Loopik is directeur van The Living Museum, een kunstenaarsatelier voor mensen met een achtergrond in de psychiatrie. "Luisteren is voor mij vooral leven in het moment. Gisteren is geweest en morgen is uiterst ongewis. Vraag je bij elk gesprek af of je 100% aanwezig bent. Niet 75%, niet 50% of 25%. Je kunt mensen nooit bedriegen."

Virginia Noordegraaf

Virginia Noordegraaf, psycholoog en gezondheidswetenschapper: “Luisteren betekent voor mij dat je je gehoord voelt. Luister ook naar dingen die er niet worden gezegd en durf daar naar te vragen.”

Sabine, vrijwilliger

Sabine is vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Luisteren voelt soms heel nutteloos. Tegelijkertijd merk ik als ik dan luister naar iemand die zo diep in de shit zit, dat mensen na vaak een kwartiertje of half uurtje praten zich rustiger voelen en gehoord voelen. Dan realiseer ik me dat we allemaal zo 'n behoefte hebben aan verbinding met andere mensen. En die verbinding maken we door naar elkaar te luisteren."

Thijs Merkx

Thijs Merkx, voorzitter raad van bestuur Integraal Kankercentrum Nederland & hoofd-hals oncologisch chirurg in het Radboudumc: "Luisteren is een van de moeilijkste aspecten in een gesprek met de patiënt. Luisteren doe je, in het gesprek met de patiënt, door open vragen te stellen, non-verbale communicatie en de toon van de vragen. Op die manier kun je de patiënt geruststellen, de juiste informatie boven water krijgen en de patiënt persoonsgericht behandelen." 

Edwin, vrijwilliger

Edwin, vrijwilliger bij de Luisterlijn: "Als je wilt weten wat goed luisteren is, dan denk ik dat het goed is bij jezelf te rade te gaan wat je wilt van een luisteraar als je je verhaal kwijt wilt. Ik denk dat je dan verwacht dat die luisteraar even z'n ego opzij zet en vooral geïnteresseerd is in jou."

Thea, vrijwilliger

Thea, vrijwilliger bij de Luisterlijn: “Het mooiste cadeau dat ik ooit in mijn leven heb gekregen, is mijn oor. Maar het is wel een cadeau waar ik wat voor moest leren…”