Alles
Een tiener met hechte vriendschappen, iemand die alles voor elkaar lijkt te hebben of een sociale vlinder met psychische klachten. Het zijn vaak mensen bij wie je het niet direct verwacht, die hun hart luchten bij de Luisterlijn.
Hoewel mensen met weinig sociale contacten zich verhoudingsgewijs vaak eenzaam voelen, is het een groot misverstand om te denken dat mensen met een groot sociaal netwerk zich niet eenzaam voelen. Zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Ook Christien (vrijwilliger) en Wouter (trainer), beide werkzaam op de Luisterlijnlocatie in Leiden, valt dit op. Hoe definiëren zij eenzaamheid, en welke type mensen krijgen zij aan de lijn?
Snek, vrijwilliger bij de Luisterlijn
Mijn reis van persoonlijke groei door vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn heeft een diepgaand inzicht geboden in mijn eigen ontwikkeling en in de menselijke natuur. Belangrijk in deze ervaring is de kunst van oordeelloos luisteren, een vaardigheid die ik, door mijn verleden, als geen ander beheers. Dit vermogen, vroeger een onbewust copingmechanisme om mezelf veilig te stellen, is door therapie een bewust proces geworden. Nu zet ik deze kracht in bij de Luisterlijn.
Richard Coonen (54) wordt per 1 mei de nieuwe directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij neemt hiermee het stokje over van Ingrid Bergstein die de functie de afgelopen maanden waarnam op interimbasis.
‘Een baken van hoop en begrip’
Dit jaar staat de Luisterlijn stil bij het 65-jarig bestaan van de telefonische hulpdienst. Sinds de oprichting in 1958, heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of de aard van hun zorgen. Wat begon als een bescheiden initiatief, is uitgegroeid tot een landelijke organisatie, de Luisterlijn, die jaarlijks honderdduizenden gesprekken voert en levens raakt over het hele land.