DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Ear-opener: ga de ontmoeting aan, ook na een eerste oordeel

Haar telefoondienst bij de Luisterlijn was net begonnen. Na haar eerste warme opening had de beller aan de andere kant van de lijn meteen gezegd; ‘Een gesprek met u gaat niets worden, dat weet ik zo al’.

Tja, daar zit je dan als vrijwilliger van de Luisterlijn. Vier uur van je tijd per week besteed je aan de telefoon om gesprekken te voeren, anoniem en van mens tot mens. Je stelt je open, weet nooit wie je aan de lijn krijgt. Doet het werk met hart en ziel. Voert de mooiste gesprekken van de wereld maar krijgt soms evengoed ook wonderlijke reacties. Zoals deze.

En dan? Dan komt het eropaan. Hoe incasseer je zoiets?

Drukte bij de Luisterlijn door vakantieperiode

De drukte bij de Luisterlijn houdt aan, en helemaal nu tijdens de vakantieperiode. “Doordat bij veel mensen het gevoel van eenzaamheid toeneemt in de zomervakantie, en vrijwilligers ook genieten van een welverdiende vakantie, is het flink aanpoten om alle oproepen te beantwoorden", zegt Yvon Schmitz, trainer en begeleider bij de Luisterlijn. De landelijke organisatie, die 24/7 een luisterend oor biedt via telefoon, chat en mail, roept dan ook op naar elkaar te blijven omzien. “Oprechte aandacht en interesse kunnen een groot verschil maken voor anderen. Juist in deze periode.”

Ear-opener: eenzaamheid gaat niet met vakantie

De vakantieperiode is weer begonnen! In de zomer(vakantie) gaan veel mensen weg en buiten leuke dingen doen. Voor sommige mensen kan deze periode daarom (extra) eenzaam voelen. Verbinding en een goed gesprek kunnen dan écht helpen. 

Dat weten vrijwilligers bij de Luisterlijn als geen ander. Zij spreken dagelijks, dag en nacht, met mensen die eenzaam zijn. Eenzaamheid is de grootste (achterliggende) reden waarom mensen contact opnemen. Toch kan het lastig zijn eenzaamheid te herkennen. Weinig mensen die de Luisterlijn bellen, beginnen uit zichzelf over eenzaamheid. Deze vragen kunnen een opening bieden om gevoelens bespreekbaar te maken.

Lees ook: wat is eenzaamheid?

Als Luisterlijn willen we contact stimuleren, mensen beter leren luisteren en met elkaar in verbinding brengen. Dat doen we door het delen van kennis, met luistertips en oefeningen. Juist een contactmoment, een luisterend oor en echte aandacht kunnen gevoelens van eenzaamheid verminderen.

Of je nou op vakantie gaat of thuisblijft; ook jij kunt er (al dan niet op afstand) voor anderen zijn!  Hoewel je het eenzaamheidsprobleem voor een ander niet kunt oplossen, kan een ‘uitgestoken hand’ of een contactmoment wel bijdragen aan het verminderen van eenzaamheidsgevoelens. Het laat de ander voelen dat hij/zij er mag zijn.

Hoe kun je ervoor anderen zijn?

  • Stuur een kaartje of bel vanaf je vakantieadres.
  • Nodig iemand uit voor een wandeling of een bbq.
  • Maak wat vaker een praatje met iemand die alleen is.
  • Maak gevoelens van eenzaamheid bespreekbaar.
  • Als je weet dat iemand in je directe omgeving zich eenzaam voelt, kun je vragen waar diegene behoefte aan heeft. Is dat af en toe bellen, een keer samen eten?

Wat te doen als je je zelf eenzaam voelt?

  • Zet social media (even) aan de kant.
  • Blijf in contact met anderen en waak ervoor dat je je volledig terugtrekt.
  • Kom in contact met mensen die jouw interesses delen.
  • Praat erover.
  • Besef dat je niet de enige bent met deze gevoelens.
  • Zet je in voor anderen. Ga vrijwilligerswerk doen (in deze periode).

Als je je eenzaam voelt, begint elke oplossing met een luisterend oor. Daarom is de Luisterlijn ook zo belangrijk. We zijn er voor iedereen die met eenzaamheid te maken heeft, altijd en overal. Ook in de vakantieperiode is de Luisterlijn gewoon bereikbaar. Dag en nacht. Dus ken of ben je iemand die behoefte heeft aan een goed gesprek? Vrijwilligers zijn dag en nacht bereikbaar via 088 07 67 000. Chatten of mailen is mogelijk via deluisterlijn.nl.

 

De Luisterlijn: opnieuw ruim driehonderdduizend gesprekken in 2022, vooral over geestelijke gezondheid  

In 2022 voerden vrijwilligers van de Luisterlijn maar liefst 333.937 gesprekken, blijkt uit het jaarverslag. Onderzoek laat zien dat de organisatie, die dag en nacht bereikbaar is voor een goed gesprek of een luisterend oor, grote maatschappelijke impact heeft.