DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

’s Nachts is het stil, maar niet bij de Luisterlijn

Dag én nacht zijn de vrijwilligers van de Luisterlijn er voor mensen die op dat moment bij niemand met hun verhaal terechtkunnen, willen of durven. Bij de Luisterlijn vinden zij, in een anoniem gesprek steun, troost en een luisterend oor. Vooral aan het begin van de avond en in de nachtelijke uren is het druk en staat de telefoon roodgloeiend. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, zijn dringend nieuwe vrijwilligers nodig.

De Luisterlijn traint winkelmedewerkers Specsavers in signaleren en bespreekbaar maken eenzaamheid

Slechthorendheid kan een rol spelen bij eenzaamheid. Zo vermijden slechthorenden vaker contact waardoor een sociaal isolement kan ontstaan. Specsavers vroeg de Luisterlijn om winkelmedewerkers te trainen om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan bij mogelijke signalen van eenzaamheid.

Ear-opener: Luisteren in stilte verbindt

In een gesprek wisselen we luisteren af met spreken. Aandachtig luisteren kan heel goed betekenen dat je doorvraagt, humt, samenvat en door je uitspraken merkbaar maakt dat je meeleeft. Zo ontstaat een dialoog en echt contact met elkaar. 

Reizigers ervaren de kunst van het luisteren

In de Week tegen Eenzaamheid reisden we langs verschillende stations in Nederland. We gingen in gesprek met reizigers over het belang van luisteren en stelden hen de vraag 'Hoe luister jij?'. Dat leverde mooie gesprekken op en veel mensen lieten zich inspireren om nog beter te leren luisteren. Zo konden zij hun luistervaardigheid testen bij ons luisterhart en kregen zij tips van vrijwilligers..