Alles
Regelmatig ontvangen we bij de Luisterlijn vragen als: biedt de Luisterlijn hulpverlening? Merken jullie dat het drukker is door wachttijden in de GGZ en nog veel meer? Elke maand leggen we een vraag voor aan Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn. Vraag van deze maand: op verschillende sites staat dat de Luisterlijn een telefonische hulpdienst is. Is de Luisterlijn een zorg- of hulpverlener?
Als trainer van de Luisterlijn maak ik heel veel gebruik van het gedachtegoed van Harry van de Pol, iemand met een passie voor warm luisteren. Van hem leerden we dat luisteren in de basis niet bestaat uit vragen stellen, maar uit het geven van erkenning. Hij geeft luisteraars drie belangrijke vragen mee om over na te denken, terwijl je naar iemand luistert.
Herken je dit? Je bent in gesprek met iemand die boos, gefrustreerd, bang of verdrietig is. Je probeert te luisteren, maar je emotie neemt het over en voor je het weet voer je een dialoog in je hoofd. “Wat moet ik nu doen? Dit is zooo lastig! Hoe kom ik hier uit?” Je gaat zo op in je eigen gedachten dat je het contact met de ander én jezelf verliest...
Nieuwe vrijwilligers hard nodig.
Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.