DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Ear openers

Luistertip: Telt het voor jou

Jarenlang (11 jaar om precies te zijn) ben ik vrijwilliger geweest bij de Luisterlijn voordat ik trainer werd op de locatie Nijmegen. In deze 11 jaar heb ik geleerd om zo goed mogelijk te luisteren naar onze gesprekspartners. Om met volle aandacht aan te sluiten bij datgene wat de beller of chatter belangrijk vindt om te delen. 

Lees meer

Ear-opener: een blij momentje doet veel

Al fietsend door de polder, kwam een vrouw mij tegemoet op de fiets met een kinderzitje voorop. In het kinderzitje zat een klein mensje. Ik vermoed dat het haar zoontje was. Voordat wij elkaar passeerden, zwaaide het jongetje uitbundig naar mij. Hij werd hierbij gestimuleerd door zijn moeder. Spontaan verscheen er een glimlach op mijn gezicht en natuurlijk zwaaide ik ook terug. Verder fietsend, genoot ik na van dit moment. Voor mij een blij momentje op deze morgen.

Ook nu weer merk ik dat ik wanneer ik hieraan terugdenk, bijna spontaan een glimlach op mijn gezicht krijg...

Hoe komt het dat ik dit als blij momentje ervaar? Is dit het spontane? De aandacht? De ontmoeting? Het gezien worden? Het gewoon even contact hebben en daardoor ook even uit mijn eigen gedachten gehaald worden?

Het blijft toch bijzonder dat zo’n momentje zo’n effect heeft.

Daar verder over nadenkend, vraag ik mij af of dat ook een reden kan zijn waarom heel wat mensen contact opnemen met de Luisterlijn. Gewoon even contact, wat afleiding, even uit de eigen gedachtestroom gehaald worden, even gezien worden….even een blij momentje op de dag of midden in de nacht...?

Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een bijdrage van Hellen den Hoedt (trainer bij de Luisterlijn in Middelburg).

Lees meer

Ear-opener: ga de ontmoeting aan, ook na een eerste oordeel

Haar telefoondienst bij de Luisterlijn was net begonnen. Na haar eerste warme opening had de beller aan de andere kant van de lijn meteen gezegd; ‘Een gesprek met u gaat niets worden, dat weet ik zo al’.

Tja, daar zit je dan als vrijwilliger van de Luisterlijn. Vier uur van je tijd per week besteed je aan de telefoon om gesprekken te voeren, anoniem en van mens tot mens. Je stelt je open, weet nooit wie je aan de lijn krijgt. Doet het werk met hart en ziel. Voert de mooiste gesprekken van de wereld maar krijgt soms evengoed ook wonderlijke reacties. Zoals deze.

En dan? Dan komt het eropaan. Hoe incasseer je zoiets?

Lees meer

Ear-opener: alledaagse kleine interacties hebben wel degelijk effect

Een glimlach van een voorbijganger op straat, een praatje met een vreemde tijdens het wachten op de bus of een helpende hand als je ketting van je fiets valt. Het zijn kleine alledaagse interacties waar je normaal niet te lang bij stil staat. Toch hebben al die kleine momenten een groter effect. Deze interacties met vreemden of vage bekenden blijken een positief effect te hebben op hoe we in ons vel zitten.

Lees meer

Ear-opener: omgaan met dilemma's

Veel mensen lopen in hun leven tegen dilemma’s aan. Welke keuze zal ik maken? Zal ik iets wel of niet doen? Wat betekent het als ik toch blijf doen wat ik altijd al deed? Of wordt de last die ik ergens van heb dan misschien nog groter? Maar ja als ik verandering overweeg is dat natuurlijk geen garantie dat alles beter wordt.

Lees meer

Ear-opener: de manier waarop je zit heeft invloed

Ik loop de kamer in en ik zie aan de houding van de vrijwilliger, dat hij een goed gesprek voert. Hij zit onderuit, ontspannen met de headset op zijn hoofd en zijn benen op tafel. Dit is niet de houding die je wil zien bij iemand die werkt voor de klantenservice van een telecomaanbieder. Maar bij de Luisterlijn is dit precies de houding die we mooi vinden.

Lees meer

Ear-opener: waarom zeggen dat je het begrijpt helemaal niet begripvol is

Iemand vertelt jou over een persoonlijke ervaring en stelt zich daarbij kwetsbaar op. En jij zegt dat je het begrijpt. Wat zeg je dan eigenlijk? Of beter, wat zeg je dan eigenlijk niet?

Lees meer

Ear-opener: een warm contact aan het einde van het jaar

Oud en nieuw staat voor de deur. En dat betekent voor veel mensen tijd doorbrengen met vrienden en familie. Hoe zorg je ervoor dat er verbinding ontstaat?

Lees meer

Ear-opener: Een sleutel tot luistersucces

Tijdens de afgelopen vrijwilligersdag van de Luisterlijn zat ik te luisteren naar spreker en filosoof Lammert Kamphuis. Toen hij het onderwerp ‘geweldloos communiceren’ aansneed, bedacht ik mij direct: “Oh, doe ik dit wel?”. Het directe besef kwam bij mijzelf dat ik dit niet (altijd) doe. ‘Goh’… dacht ik.

Lees meer

Ear-opener: Iets kleins kan tot iets groots leiden

“Lekker tempo”, zei iemand die mij passeerde op het fietspad, kijkend naar mijn fiets. Het was inderdaad behoorlijk trappen, zonder ondersteuning, met een stevige tegenwind. En het lukte mij inderdaad een goed tempo aan te houden. Daar was ik tevreden over en helemaal leuk wanneer iemand dit ook nog opmerkt en uitspreekt.

Lees meer

Ear-opener: Reflectie of reactie

Een onderwerp dat tijdens trainingen regelmatig aan bod komt. Want het heeft nogal een ander effect op het gesprek. Wat is dan precies het verschil vraag je je misschien af. Trainer Melanie legt dat graag uit aan de hand van een gesprek dat ze met haar buurvrouw van 93 voerde.

Lees meer

Ear-opener: De ander begrijpen verzacht

Als trainer van de Luisterlijn maak ik heel veel gebruik van het gedachtegoed van Harry van de Pol, iemand met een passie voor warm luisteren. Van hem leerden we dat luisteren in de basis niet bestaat uit vragen stellen, maar uit het geven van erkenning. Hij geeft luisteraars drie belangrijke vragen mee om over na te denken, terwijl je naar iemand luistert.

Lees meer