DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Ear-opener: Hoe moeilijker een gesprek, hoe meer je luisterend oor overblijft…

Vrijwilligers bij de Luisterlijn krijgen prachtige levensverhalen te horen. Dat vraagt een grote mate van flexibiliteit, want zij weten immers nooit wie ze aan de andere kant van de lijn treffen. Oprechte interesse in mensen maakt dat ze op zoek gaan naar de persoon achter het verhaal. Ze lopen een stukje mee  op het levenspad van de ander. Steun, begrip of een compliment is wat ze graag aan iemand mee willen geven. Ze zijn even aanwezig in het proces van iemand. Het doel hoeft niet in zicht te zijn.

Onmacht in gesprekken

De Luisterlijn heeft ook een andere kant waarbij vrijwilligers soms gesprekken voeren die hun grenzen raken. Vaak gaat het om gesprekspartners die veel hebben meegemaakt en daardoor de moed dreigen te verliezen. Lichtpuntjes zijn moeilijk te vinden of zijn er misschien wel helemaal niet meer. Een valkuil kan zijn dat een vrijwilliger toch voelt dat hij/zij iets moet doen. De redder komt dan bij ze naar boven. Hele menselijke emoties die zeker ook horen bij dit vrijwilligerswerk. Onmacht is vaak wat je voelt bij dit soort gesprekken en onmacht voelt niet fijn.

Wees er ook dan ‘gewoon’

Ons advies is dan er ‘gewoon’ te zijn’. Geef erkenning en laat iemand praten. Praten lucht op. Iemand neemt de moeite om contact op te nemen. Hier hoef je niets aan toe te voegen, want door te luisteren met open vizier, zonder oordeel en zonder ‘toevoegingen’ luister je oprecht naar ander die zo zijn/haar verhaal kan delen. En vrijwilligers luisteren en laten het zijn…..

Kracht is het luisterend oor

De kracht zit hem in het bieden van een luisterend oor en dat is ook de kracht van de Luisterlijn. Als luisterend oor ben je vaak van meer waarde dan dat je op sommige moment doorhebt. Gewoon door er te zijn: niet meer en niet minder.

En dat is waar zoveel mensen behoefte aan hebben in het dagelijkse leven: ‘gewoonweg’ een luisterend oor.  Dat kun jij ook zijn!

Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een bijdrage van Mariëlle Hanschen (trainer bij de Luisterlijn in Borne).