DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

De Luisterlijn E-mail

Je wilt je verhaal kwijt. Maar je bent meer een schrijver dan een prater. Of je wilt eerst zelf goed op een rij krijgen waar je precies mee zit. Een e-mail sturen naar de Luisterlijn is dan heel geschikt. Je kunt je verhaal nog eens lezen voor je het naar ons verstuurt. Degene die jouw e-mail leest, formuleert met zorg een reactie terug. Natuurlijk is deze e-mailwisseling bij ons in veilige handen. Om veiligheid en anonimiteit te garanderen bieden we een e-hulppagina aan. 

Meld je aan op de e-hulppagina van de Luisterlijn. Je hoeft hiervoor geen persoonlijke gegevens te gebruiken, zelfs je eigen e-mailadres niet. Je kunt na de aanmelding direct starten met een e-mail aan de Luisterlijn. Met je zelfgekozen gebruikersnaam en wachtwoord kan je daarna steeds inloggen om e-mails van de de Luisterlijnmedewerker te lezen en te beantwoorden.

Wil je liever direct contact, dan kun je beter chatten of bellen. Lees hier meer over hoe we met elkaar omgaan en wat we jou bieden.

Let op: op maandag 25 november stappen we over naar een nieuw e-mailsysteem en zijn we tijdelijk niet via e-mail bereikbaar. Wil je die dag toch graag je verhaal delen? Geen zorgen! We zijn die dag wel gewoon bereikbaar via chat of telefoon.

Wanneer je ergens mee zit: blijdschap, verdriet, vragen, je kunt ons altijd mailen. Lees hier onderwerpen waarover mensen zoal met ons e-mailen. We zijn er voor iedereen. Maar ben je jonger dan 18 jaar, dan past de Kindertelefoon misschien beter bij jou.

Vaak helpt het al om voor jezelf alles op te schrijven. Te weten dat iemand je verhaal met aandacht leest. We lezen je e-mail zorgvuldig en stellen vragen die je kunnen helpen om inzicht te krijgen. Samen kijken we hoe je met een probleem of verdriet om kunt gaan. Een gesprek via de mail gaat meestal een paar keer heen en weer. Je mail wordt iedere keer door dezelfde medewerker gelezen en beantwoord. Vertrouwelijk en anoniem.

Wat jij ons toevertrouwt, blijft tussen ons. Je hoeft je echte naam en gegevens niet aan ons bekend te maken. Buiten de e-mailwisseling om, zal de Luisterlijn geen contact met jou opnemen. Zo willen we de anonimiteit van onze dienst zo goed mogelijk waarborgen.

Onze vrijwillige medewerkers zijn opgeleid om met aandacht naar je verhaal te luisteren zonder oordelen. Zij worden daarvoor zorgvuldig geselecteerd, opgeleid en begeleid door professionele beroepskrachten. Het zijn betrokken mensen met levenservaring die op deze wijze graag iets voor jou, voor anderen en voor de maatschappij willen betekenen.

U kunt binnen 4 werkdagen een eerste antwoord verwachten. De termijn voor elke volgende reactie hangt af van de afspraak die de medewerker van de Luisterlijn hierover met u maakt.

De Luisterlijn is een landelijk netwerk van anonieme steun op afstand. In heel Nederland zijn er 28 locaties van de Luisterlijn. Daarmee zijn we de grootste telefonische hulpverlener van Nederland. Voorheen was onze naam: SOS Telefonische Hulpdienst. De telefonische hulpdienst bestaat al meer dan 60 jaar; de chathulp en e-mailhulp meer dan 10 jaar. Hier kun je meer lezen over de organisatie de Luisterlijn.

De Luisterlijn voert gesprekken in het Nederlands. Als een vrijwilliger het wil en kan mag het gesprek in een andere taal gevoerd worden, maar dat is aan de vrijwilliger.

Ben je anderstalig? Dan je ook terecht (tijdens de coronacrisis) bij de Rode Kruis Hulplijn. Deze WhatsApp-Hulplijn is beschikbaar in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Portugees en Chinees. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. 

De Luisterlijn conducts conversations in Dutch. If a volunteer wants to and can, the conversation may be conducted in another language, but that is up to the volunteer.

More information about helplines abroad can be found on IFOTES.

Ben je niet tevreden over onze e-mailhulp? Of heb je tips voor een betere e-mailhulpverlening? Laat het ons weten!