DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Nederlanders wendden zich massaal tot anonieme hulpdienst

Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekken, waarvan 73% buiten kantooruren. Dit blijkt uit de cijfers van de Luisterlijn uit het jaarverslag over 2019. Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen. Eenzaamheid kwam naar voren in 62.057 gesprekken. Driekwart van de bellers was jonger dan 65 jaar. Bijna een derde van de bellers is of was cliƫnt in de GGZ.

KLM medewerkers vliegend van start bij de Luisterlijn

KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten. Inmiddels hebben de eerste medewerkers de verkorte online opleiding afgerond.

Ear-opener: Afstemmen en meebuigen zorgt voor echt contact

Een gesprek van mens tot mens. Dat biedt de Luisterlijn en dat kan iedereen bieden.

In communicatie is het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij je gesprekspartner. Het contact wordt over het algemeen fijner naarmate je beter op de ander afstemt.

Leo Noordegraaf benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder bij de Luisterlijn

Leo Noordegraaf is per 1 juli 2020 benoemd tot directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij volgt hiermee Hans Burgstra op die de afgelopen maanden als bestuurder van de Luisterlijn heeft opgetreden.