De Luisterlijn werkt samen met partners uit de Coalitie tegen Eenzaamheid
Van de ruim 300.000 gesprekken die jaarlijks worden gevoerd bij de Luisterlijn, gaan er tussen de 20% en 30% over eenzaamheid. Met name onder ouderen is de nood hoog.
De Luisterlijn is lid van de Coalitie Een tegen Eenzaamheid en medeondertekenaar van het Pact voor de Ouderenzorg, dat onder andere tot doel heeft om eenzaamheid bij ouderen te signaleren en te doorbreken. Samen met de partners uit de coalitie zet de Luisterlijn zich op verschillende manieren in voor de strijd tegen eenzaamheid.
Tijdens de Week tegen Eenzaamheid hebben we, in samenwerking met Beter Horen, het belang van een luisterend oor onder de aandacht gebracht. Naast de posters, folders en visitekaartjes die in ongeveer 140 Beter Horen-winkels te vinden waren, waren ook vrijwilligers van de Luisterlijn fysiek aanwezig in verschillende winkels.
We spraken met een groot aantal mensen, wat leidde tot waardevolle gesprekken. Veel mensen toonden interesse in het werk van de Luisterlijn, en we bespraken thema's als eenzaamheid, het belang van vrijwilligerswerk, gehoorproblemen en de grote behoefte aan een luisterend oor.
In 2022 startte de Luisterlijn opnieuw een grote luistercampagne in de Week tegen Eenzaamheid. De hele week konden reizigers en voorbijgangers op verschillende NS-stations de ‘kunst van het luisteren’ ervaren en horen hoe eenzaamheid klinkt.
Ook bracht de Luisterlijn samen met Go mingle, NS en ProRail mensen met elkaar in contact om hen beter te leren luisteren.
Tijdschrift Margriet startte het initiatief Belbuddy’s in samenwerking met de Luisterlijn. Jongvolwassenen die zich alleen of eenzaam voelen konden bellen met een Margriet-lezeres, een Belbuddy, voor een goed gesprek of een luisterend oor. Speciaal hiervoor kregen de lezeressen training van de Luisterlijn. De training, een verkorte variant van de luisterlijntraining, was op maat gemaakt en specifiek gericht op jongvolwassenen. Aan de hand van voorbeelden en opdrachten werden Margrietlezeressen klaargestoomd om betrokken te luisteren.
{slider=2020: Omroep MAX en de Luisterlijn starten campagne tegen Eenzaamheid in coronatijd}
In coronatijd sloegen Omroep MAX en de Luisterlijn hun handen ineen om aandacht te vragen voor eenzaamheid, angst en zorgen onder ouderen die geïsoleerd raken naar aanleiding van de maatregelen tegen het coronavirus. Speerpunt van een campagne was een televisiespot die regelmatig te zien was. Daarnaast besteedde MAX in deze periode veelvuldig aandacht aan dit thema en het bestaan van de Luisterlijn.
Jeu de boules is een populaire sport onder ouderen. In samenwerking met de Nederlandse Jeu de Boules Bond (NJBB) kwam er een uitgebreid artikel over de Luisterlijn in Bondsblad Petanique (bereik 13.000 unieke adressen en 15.500 leden). Aan alle 180 bij de NJBB-aangesloten verenigingen in Nederland werd promotiemateriaal van de Luisterlijn uitgedeeld.
In oktober bood de Luisterlijn een luisterend oor op televisie. Onze vrijwilligers beantwoordden telefoontjes in een belpanel tijdens een grote live uitzending van Omroep MAX over eenzaamheid. Er belden die avond 5.000 mensen en het panel voerde circa 300 gesprekken met mensen die zich eenzaam voelden. Ook kwamen er ruim 100 initiatieven tegen eenzaamheid binnen. Deze zijn overhandigd aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS).
In de Week tegen Eenzaamheid (1 t/m 8 oktober) opende de Luisterlijn samen met Incluzio (sociaal maatschappelijke zorg) een speciaal telefoonnummer voor mensen die behoefte hebben aan een praatje of een goed gesprek. Medewerkers van Incluzio en vrijwilligers van de Luisterlijn ontvingen honderden telefoontjes.
De Luisterlijn organiseerde in samenwerking met de Albert Heijn zo’n 100 buurtlunches in of bij supermarkten in heel het land. Doel van de lunches was om jong en oud in de buurt met elkaar in contact te brengen.