De Luisterlijn ook tijdens pandemie onmisbaar

meer dan 350.000 gesprekken in 2020

Nooit eerder voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn zo veel gesprekken als in 2020. Corona en de maatregelen maakten dat heel veel mensen behoefte hadden aan een luisterend oor, steun, troost of ‘gewoon’ even contact. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de Luisterlijn. Vooral tijdens de eerste lockdown nam het aantal oproepen fors toe. Veel mensen zochten steun, wilden hun verhaal kwijt of even hun hart luchten. Meer dan de helft (56,5%) van de telefoongesprekken vond plaats buiten kantooruren.

Directeur-bestuurder Leo Noordegraaf: “In 2020 was de nood hoog vanwege de uitbraak van het coronavirus en de maatschappelijke gevolgen daarvan. Dit zien we terug in de cijfers. In de eerste periode van de pandemie in Nederland nam het aantal oproepen met twintig procent toe, vooral toen de maatregelen leidden tot een lockdown. Dit zorgde ervoor dat negatieve gevoelens – bezorgdheid, eenzaamheid en somberheid – toenamen. Gelukkig konden we er voor veel mensen zijn.”

Kerncijfers 2020

  • 357.269 telefoon- en chatgesprekken (ongeveer twaalf procent meer dan in 2019)
  • Ruim 1.400 mailgesprekken

Meest besproken onderwerpen

  1. Invulling van de dag
  2. Relaties (familie/vrienden/bekenden)
  3. Corona

24-uursbereikbaarheid

De Luisterlijn is er voor iedereen in Nederland die ergens meezit en er in eigen omgeving niet over wil, durft of kan praten. Claire (gefingeerde naam) wist even niet wie te bellen toen ze midden in de nacht met corona in bed lag en behoefte had aan contact. Dat vond ze bij de Luisterlijn.

“Het feit dat ik iemand midden in de nacht kon bellen, was een geruststelling. De persoon die ik aan de telefoon kreeg, was oprecht geïnteresseerd in mij. Het gevoel dat er echt naar me werd geluisterd, luchtte me enorm op.”

De Luisterlijn

De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat of mail. Door te luisteren helpen bijna 1.500 getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De Luisterlijn bestaat al meer dan zestig jaar en wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Sinds het begin van dit jaar is de Luisterlijn bereikbaar via een nieuw telefoonnummer 088 0767 000. Chatten en mailen kan ook: via www.deluisterlijn.nl.