Persberichten
Persbericht
Blue Monday of niet, de Luisterlijn ontvangt 1.300 oproepen per dag
-
Persbericht

De derde maandag in januari staat bekend als Blue Monday, zogenaamd de meest depressieve dag van het jaar. De feestdagen zijn voorbij, de zomervakantie lijkt verder weg dan ooit en de dagen zijn grauw en grijs. Mensen kampen met sombere gevoelens.
Hulplijn voor vragen over sterven nu permanent bereikbaar
-
Persbericht

Mensen die in de laatste levensfase, van zichzelf of van hun naaste, behoefte hebben aan steun en informatie kunnen nu dag en nacht, zeven dagen in de week, contact opnemen met de hulplijn “Bel 24/7” van het Landelijk Expertisecentrum Sterven.
Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in
-
Persbericht

In 2018 heeft de Luisterlijn ruim 500.000 oproepen ontvangen. Niet eerder hebben Nederlanders zo vaak telefonisch, per mail of per chat anoniem aan de bel getrokken. Een groot deel van de hulpvragers wilde of kon niet met zijn of haar verhaal terecht in de eigen omgeving. Bijna een derde van de bellers was of is cliënt in de GGZ. Veel bellers voelen zich alleen of zijn eenzaam. Dit blijkt ook uit de onderwerpen die mensen aan de orde stellen. Tweederde van de bellers is jonger dan 65 jaar.
Zelfbeschadiging vaker gespreksonderwerp bij Luisterlijn
-
Persbericht

Vandaag is het Self Injury Awareness Day, een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor zelfbeschadiging. Zelfbeschadiging is een groeiend probleem, zeggen hulpverleners. Exacte cijfers zijn er niet. Wel staat vast dat de Luisterlijn in 2018 meer gesprekken heeft gevoerd over zelfbeschadiging. Deze cijfers tonen aan dat het niet altijd gemakkelijk is om een gesprek met ouders, familie of omgeving aan te gaan over dit zo moeilijke onderwerp.
‘Elke dag Blue Monday bij de Luisterlijn’
-
Persbericht

-
Maandag 21 januari is het Blue Monday, zogenaamd de meest sombere dag van het jaar. Veel mensen in Nederland kampen met depressieve gevoelens. Dat merkt ook de Luisterlijn. Er wordt meer contact opgenomen dan ooit. Vooral door mensen die somber zijn of het niet meer zien zitten. Blue Monday of niet, de vrijwilligers van de Luisterlijn bieden dag en nacht een luisterend oor.
Telefonische hulpdiensten Utrecht en Amsterdam gaan verder onder de vlag van de Luisterlijn
-
Persbericht

De fusie van Telefonische Hulpdienst Utrecht en de Hulplijn Amsterdam met de Luisterlijn, voorheen Sensoor, is een feit. Sinds 1 januari 2019 gaan de hulpdiensten verder onder de vlag van de Luisterlijn. Door het bundelen van krachten vormt zich één landelijke hulplijn. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders die jaarlijks zo’n 450.000 keer bellen of chatten met de dienst. Hierdoor krijgen zij sneller toegang tot een luisterend oor.