Ondanks de crisis...KLM-ers aan de slag bij de Luisterlijn

Nieuws

KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de coronapraatlijn. Er was al een tijdje contact tussen de Luisterlijn en KLM over de mogelijkheid om samen te werken. Door de enorme groei in oproepen bij de Luisterlijn sinds de coronacrisis, hebben we de ideeën voor samenwerking concreet gemaakt. Een verkorte opleiding is onderdeel van de samenwerking.

Volgende week gaan de eerste KLM-medewerkers al aan de slag. Zo bieden zij een luisterend oor voor iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat er geen bezoek komt of om gewoon even te praten. “We zijn ontzettend blij met deze samenwerking,” aldus Helen Maier, manager speciale projecten bij de Luisterlijn. “Zo kunnen we in deze roerige tijden onze taak goed oppakken, want iedereen in Nederland heeft recht op een luisterend oor. Helemaal in tijden van crisis en onzekerheid.

KLM inflight managers Stella O’Sullivan, Esther Rooswinkel en coördinator Meraud Kelder; “Bij KLM zoeken we passend vervangend werk voor ons cabinepersoneel dat tijdelijk, door ziekte, niet kan vliegen. Dit lukt niet altijd binnen de KLM zelf en daarom zitten collega’s soms langere tijd thuis. Aangezien de Luisterlijn altijd op zoek is naar vrijwilligers en wij met onze ervaring in het Eduard Douwes Dekker verpleeghuis merken dat wij met het vervangend werk graag iets willen betekenen voor eenzame mensen, hebben we deze samenwerking opgezet.”
 

Verkorte opleiding

Normaal gesproken volgen vrijwilligers een uitgebreide Luisterlijntraining voordat zij aan de slag gaan. Nu de behoefte aan een luisterend oor zo veel groter is, is de Luisterlijn ontzettend blij zijn met deze extra vrijwilligers. Om hen snel handvatten te bieden in de gesprekken, volgen zij enkele modules uit de Luisterlijntraining. Deze is speciaal voor mensen die zich tijdelijk willen inzetten en gericht op het maken van ‘gewoon even’ een praatje. 

Snel aan de slag

In de komende periode gaan 15 KLM collega’s van start bij de Luisterlijn. Ze kunnen het werk vanuit huis doen en krijgen een maatje om te sparren, advies te vragen of even na te praten over een gesprek. Na zes weken kijken we hoe de samenwerking van beide kanten verloopt. De Luisterlijn wenst de KLM medewerkers veel mooie gesprekken toe. Maier: “Extra oren in de vorm van extra vrijwilligers zijn meer dan welkom. En wij vinden het ook echt bijzonder dat ondanks de crisis die KLM meer dan gemiddeld raakt, KLM medewerkers zich toch met hart en ziel in willen zetten voor mensen in Nederland die behoefte hebben aan echt mens tot mens contact.