Vraag van de maand: merken jullie dat het drukker is door wachttijden in de ggz?

Regelmatig ontvangen we bij de Luisterlijn vragen als: biedt de Luisterlijn hulpverlening? Wordt er door zorgverleners doorverwezen? Elke maand leggen we een vraag voor aan Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn. Vraag van deze maand: merken jullie dat het drukker is bij de Luisterlijn door wachttijden in de ggz?

“Dat is een lastige, maar het zal ongetwijfeld voor meer oproepen zorgen. Feit is dat het sowieso drukker is. De toegenomen naamsbekendheid en coronaperiode dragen hier ook aan bij. Ik hoop dat mensen die wachten op hulpverlening ons weten te vinden en contact opnemen. Niet in plaats van, maar aanvullend. Bijvoorbeeld om even stoom af te blazen… We hopen zo dat mensen toch weer even verder kunnen op dat moment. Hierin is de Luisterlijn echt aanvullend en uniek. We zijn er altijd.”  

Geven vrijwilligers psychische zorg als iemand op een wachtlijst staat? 

“Wat is psychische zorg? Ik denk dat je als vrijwilliger iets heel belangrijks doet door de oproep te beantwoorden. Wat we doen is gebaseerd op eenmalig contact. Op zo’n moment zijn vrijwilligers er gewoon even voor een ander. Wat ik bij vrijwilligers zie, is dat zij echt kunnen laten weten dat iemand welkom is en er mag zijn. We kijken naar de mensen achter de problemen en slaan als het ware even een arm om iemand heen.”

Lees ook het antwoord op de vraag: wordt er er naar de Luisterlijn doorverwezen door andere zorgverleners? Bijvoorbeeld door (huis)artsen en GGZ-instellingen?