Yvette, vrijwilliger in Hilversum

Vrijwilligers vertellen

'Een prachtige manier om op afstand waardevolle connecties te maken en ondersteuning te bieden aan medeburger.'


Yvette, 49 jaar, is sinds september 2019 vrijwilliger bij de Luisterlijn. Van 2012 tot einde 2018 heeft ze met haar gezin in Londen gewoond en gewerkt. Vanuit het drukke Londen zijn ze in de zomer van 2018 naar het midden van Nederland verhuisd, naar een huis met een tuin en een hond. 

"Met het normale leven weer op de rit, begon het idee dat ik iets terug wilde doen voor de maatschappij meer vorm te krijgen. Ik had al langer de wens om ik vrijwilligerswerk te doen, maar wist niet zo goed hoe dat er uit moest zien. Het moest iets zijn dat bij mij als mens paste; iets waarmee ik in mijn kracht zou staan."

"Bij toeval kwam ik op de site van de Yvette2 uit HilversumLuisterlijn terecht. Nog nooit had ik van dit initiatief gehoord, maar wat ik las inspireerde me enorm: De Luisterlijn biedt – landelijk - mensen die eenzaam zijn of aan hen die behoefte hebben aan een luisterend oor, dag en nacht de mogelijkheid om een vertrouwelijk gesprek te voeren via een landelijk nummer (0900 0767 tegen tarief van provider). Dat hieraan behoefte is, is mij in het afgelopen jaar pijnlijk duidelijk geworden: eenzaamheid is een belangrijk maatschappelijk thema in Nederland; niet alleen ouderen maar ook steeds meer jonge mensen missen de aansluiting in de maatschappij of hebben niemand in hun directe omgeving om mee te praten of om hun zorgen, verdriet of rouw mee te delen. De vrijwilligers van De Luisterlijn zijn, in de veiligheid van de anonimiteit, onbevooroordeelde gesprekspartners."

De rode draad is dat bellers anoniem met iemand willen praten
"Sinds eind vorig jaar ‘draai’ ik iedere week een dienst van 4 uur. Hiervoor hoef ik mijn huis niet uit, de gesprekken voer ik thuis, meestal met de hond als gezelschap op mijn voeten. En iedere dienst komen er prachtige gesprekken voorbij, vooral tijdens de nachtdienst ontstaan er bijzondere momenten. De gesprekken gaan over het leven, soms over de dood, over eenzaamheid en over familieproblematiek, allerlei onderwerpen komen aan bod. De rode draad is dat bellers aangeven behoefte te hebben om anoniem met iemand te praten: ze zijn eenzaam of kunnen hun zorgen niet met anderen delen. Voor hen is het enorm belangrijk dat De Luisterlijn er is."

Het raakt me als ik echt connectie kan maken
"Ik heb al vele mooie gesprekken mogen voeren. Het meest raakt het me als ik een echte connectie kan maken met een beller, wanneer er een gelijkwaardige dialoog ontstaat. En dat gebeurt vaak. De dankbaarheid van de mensen, omdat je tijd gemaakt hebt om naar hen te luisteren en om support te bieden, vind ik iedere keer weer bijzonder."

Empathisch vermogen, actief luisteren, support bieden, onbevooroordeeld zijn
"Het belangrijkste doel van De Luisterlijn is een luisterend oor bieden; dat luisterend oor dat ook in mijn dagelijkse werk zo belangrijk is. De vaardigheden die ik moet aanwenden om het gesprek bij de Luisterlijn te voeren zet ik ook dagelijks in voor mijn werk. Denk hierbij onder andere aan het hebben van empathisch vermogen, actief luisteren, support bieden, onbevooroordeeld zijn. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik in mijn kracht sta en dat ik waarde toevoeg, voor hen die ik spreek aan de telefoon, maar ook voor mijn eigen leven. Dat maakt dat het doen van dit specifieke werk zo goed voelt."

Voor mensen die geen partner, vrienden of familie hebben, kan de coronaperiode enorm vereenzamend zijn
"Het aantal gesprekken dat op dagelijkse basis wordt gevoerd bij de Luisterlijn – gemiddeld zo’n  800 per dag  – heeft een enorme vlucht genomen sinds het uitbreken van het coronavirus (nu zo’n 1200 per dag). Veel mensen zijn bezorgd om hun eigen gezondheid en veiligheid of om die van hun naasten. De huidige situatie is voor iedereen overweldigend. Voor mensen die geen partner, vrienden of familie hebben met wie ze hun zorgen kunnen delen, kan deze periode enorm vereenzamend zijn. Om aan de extra behoefte voor contact te voldoen wordt er nu een tijdelijke lijn opgericht. Voor deze lijn wordt het grote aantal nieuwe vrijwilligers ingezet dat zich heeft aangemeld om juist in deze periode, waarin we elkaar zo hard nodig hebben, de lijnen te bemannen om nog meer mensen een luisterend oor te kunnen bieden."

Prachtige manier om op afstand waardevolle connecties te maken
Ik ben erg blij dat de Luisterlijn op mijn pad is gekomen, het doen van dit werk verrijkt mijn leven. En zeker in deze tijd is dit werk een prachtige manier om op afstand waardevolle connecties te maken en ondersteuning te bieden aan medeburgers.