De Luisterlijn Telefoon

Bellen met onze telefonische hulpdienst kan anoniem, dag en nacht, alle dagen van de week, het hele jaar door. Al meer dan 60 jaar weten mensen de Luisterlijn te vinden. Want praten lucht op. Wanneer je pijn hebt of ergens over piekert; op de momenten dat je je alleen voelt of juist blij. Wij geven je even dat steuntje in de rug. De hulp is vrijblijvend en anoniem.

Bel 0900-0767 voor een luisterend oor of bel een lokaal nummer (alleen de kosten voor je provider).

Waarover kan ik bellen?

Over zo goed als alles. Angst, verdriet, blijdschap; je kunt rustig anoniem je verhaal kwijt of praten over wat je bezig houdt. Ook wanneer je niet goed weet waar je moet beginnen. We helpen je de woorden te vinden. Lees hier verschillende onderwerpen waar mensen ons zoal over bellen.

Hoe vaak mag ik contact opnemen?

De vrijwilligers van de Luisterlijn gaan graag met je in gesprek. Maar het contact opnemen met de Luisterlijn is wel begrensd. De Luisterlijn wil bereikbaar zijn voor iedereen en probeert de aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat een gesprek helpt of iets bijdraagt. We willen ook voorkomen dat mensen steeds afhankelijker worden van het bellen of chatten met de Luisterlijn. De begrenzing is ingesteld op maximaal vier gesprekken per dag, van 07:00-06:59. De begrenzing wordt via ons systeem automatisch gedaan, dus je blijft gewoon anoniem.

Hoe helpt de Luisterlijn mij?

Je hart luchten helpt. Juist anoniem met iemand praten die je niet kent en ziet, kan heel fijn zijn. Wij luisteren aandachtig naar je; jouw verhaal staat centraal. Door er over te praten, kun je belangrijke inzichten ontdekken die je weer op weg helpen. En natuurlijk is het gewoon fijn wanneer er iemand naar je luistert. Soms is het gesprek kort (een paar minuten), meestal langer.

Wat jij ons toevertrouwt, blijft strikt geheim. Je hoeft je naam niet te zeggen en we zien jouw telefoonnummer niet. We nemen geen contact met jou op. Voor zolang het gesprek duurt, zijn we er voor je. Lees hier meer over je privacy en anonimiteit bij de Luisterlijn.

Met wie praat ik?

De persoon met wie je praat, wil even naast jou staan, je helpen de zaken op een rij te krijgen. Hij of zij wordt hiervoor niet betaald. Wel worden de mensen aan de telefoon zorgvuldig geselecteerd, opgeleid (SPEN-gecertificeerd) en begeleid door professionele beroepskrachten. Het zijn betrokken mensen met levenservaring die graag iets voor jou, voor anderen en voor de maatschappij willen betekenen.

Ik word niet (goed) geholpen

Door heel het land zitten elk moment van de dag mensen klaar om naar je te luisteren. De Luisterlijn streeft naar een optimale bereikbaarheid. Toch kan het voorkomen dat alle telefoonlijnen in gesprek zijn wanneer jij belt waardoor je in de wacht blijft staan. Het heeft dan geen zin om een andere locatie te bellen, want wanneer een locatie in gesprek is, word je automatisch doorverbonden naar een andere locatie. (Dat betekent dat de andere locatie op dat moment dus ook al in gesprek is). Probeer het dan later nog eens. Of schrijf je verhaal op en e-mail het naar ons. Chatten kan op alle dagen van de week van 10.00 tot 22.00 uur.

Hoewel we ons uiterste best doen om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, kan het zijn dat je niet tevreden bent. Laat het ons dan weten via dit formulier. Zo kunnen wij onze dienstverlening verbeteren.

Wat voor een organisatie is de Luisterlijn?

De Luisterlijn is een landelijk netwerk van anonieme hulp op afstand. In heel Nederland zijn er 28 locaties van de Luisterlijn. Daarmee zijn we de grootste telefonische hulpverlener van Nederland. Het landelijk bureau zit in Amersfoort. De telefonische hulpdienst bestaat al meer dan 60 jaar, de chathulp en e-mailhulp meer dan 10 jaar. Hier kun je meer lezen over de organisatie de Luisterlijn.

Mag iedereen contact opnemen met de Luisterlijn?

De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties.

Vanuit het buitenland is het niet mogelijk om te bellen of te chatten met onze diensten. Informatie over hulplijnen in het buitenland vind je op IFOTES. Ben je jonger dan 18 jaar, dan past de Kindertelefoon misschien beter bij jou.