Telefonische hulpdiensten Utrecht en Amsterdam gaan verder onder de vlag van de Luisterlijn

De fusie van Telefonische Hulpdienst Utrecht en de Hulplijn Amsterdam met de Luisterlijn, voorheen Sensoor, is een feit. Sinds 1 januari 2019 gaan de hulpdiensten verder onder de vlag van de Luisterlijn. Door het bundelen van krachten vormt zich één landelijke hulplijn. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders die jaarlijks zo’n 450.000 keer bellen of chatten met de dienst. Hierdoor krijgen zij sneller toegang tot een luisterend oor. 

De fusie komt voort uit de wens van het ministerie van VWS voor één landelijk opererende organisatie voor de dienst ‘Luisterend Oor’. In Nederland is in de WMO geregeld dat iedereen toegang heeft tot een telefonische of digitale hulpdienst.

Snel een luisterend oor
De fusiepartners zien het bundelen van expertise en een landelijk opererend telefonisch netwerk als de grootste voordelen van de samenwerking. Monique Van Bijsterveld, directeur de Luisterlijn: “Met een gezamenlijk systeem kunnen we de behoefte aan een luisterend oor efficiënt verdelen over onze vrijwilligers. Tegelijkertijd met de fusie is voormalig bestuurder van de Telefonische Hulpdienst Utrecht Henk Satijn toegetreden tot Raad van Toezicht van Stichting de Luisterlijn.

Lokale telefoonnummer blijft bereikbaar
Het lokale telefoonnummer 030 – 2943344 blijft bestaan, naast het landelijke nummer 0900 - 0767. Chatters kunnen van 10.00 uur – 22.00 uur terecht op www.deluisterlijn.nl voor een gesprek met een vrijwilliger.

Vraag naar vrijwilligers
De telefonische hulpdiensten voorzien met de gesprekken via de telefoon, mail en chat in een groeiende behoefte. Door deze fusie en de toenemende vraag verwacht de Luisterlijn volgend jaar ruim 500.000 gesprekken van mensen die een luisterend oor zoeken bij zorgen, verdriet en eenzaamheid. Het aantal vrijwilligers is te laag om deze groei te kunnen opvangen. Om deze reden zijn trainers op 27 locaties in het land bezig met het werven, opleiden en begeleiden van vrijwilligers. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via www.deluisterlijn.nl.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijke gesprek. Per mail, alle dagen van de week per chat en 24/7 per telefoon. Met dank aan ruim 1.500 vrijwilligers in het gehele land die daarvoor training en begeleiding krijgen door deskundige beroepskrachten.

Noot voor de redactie:
Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Karen van Engelshoven via k.vanengelshoven@deluisterlijn.nl of 0346 – 590 098. Meer info is te vinden op www.deluisterlijn.nl. Daar kunt u ook foto’s vinden.