Persbericht

Nederlanders vinden het moeilijk om naar elkaar te luisteren

Persbericht

De Luisterlijn start campagne ‘de kunst van het luisteren’

Vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid, een campagne over ‘de kunst van het luisteren’. Dit maakt de organisatie, die 24/7 een luisterend oor biedt aan alle Nederlanders, vandaag bekend op de Internationale Dag van het Luisteren. De noodzaak is groot: in 2019 werd er 439.421 keer een beroep gedaan op de Luisterlijn.

Lees meer >>

Tijdelijke Coronapraatlijn van de Luisterlijn stopt: karakter van de gesprekken verandert

Persbericht

Waar bij het uitbreken van de coronacrisis de gesprekken bij de Coronapraatlijn voornamelijk gingen over angst en bezorgdheid, gaan deze nu vooral over eenzaamheid en verdriet. Deze gevoelens worden versterkt nu het aantal besmettingen in het land toeneemt en Nederland met vakantie is. Veel mensen hebben minder contact met hun omgeving en behoefte aan een gesprek, steun of troost. Om deze reden is besloten om op 1 augustus de Coronapraatlijn te laten overgaan in de Luisterlijn.

Lees meer >>

Nederlanders wendden zich massaal tot anonieme hulpdienst

Persbericht

Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekken, waarvan 73% buiten kantooruren. Dit blijkt uit de cijfers van de Luisterlijn uit het jaarverslag over 2019. Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen. Eenzaamheid kwam naar voren in 62.057 gesprekken. Driekwart van de bellers was jonger dan 65 jaar. Bijna een derde van de bellers is of was cliënt in de GGZ.

Lees meer >>

KLM medewerkers vliegend van start bij de Luisterlijn

Persbericht

KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten. Inmiddels hebben de eerste medewerkers de verkorte online opleiding afgerond.

Lees meer >>