Nieuws (Alles)
Nieuws
Nederlanders vinden het moeilijk om naar elkaar te luisteren
-
Persbericht

De Luisterlijn start de campagne ‘kunst van het luisteren’. Want vier op de vijf Nederlanders geeft aan niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Om de samenleving weer aan het luisteren te krijgen, start de Luisterlijn in de Week tegen Eenzaamheid, een campagne over ‘de kunst van het luisteren’.
Ear-opener: Het weer wordt door iedereen anders ervaren
-
Nieuws

Lekker weertje hè? Een makkelijke openingsvraag die we snel stellen om even contact te hebben. Voor een kort gesprekje over koetjes en kalfjes (ook wel 'small talk' genoemd) is dit prima. Voor écht contact raden we je aan even verder te lezen.
Tijdelijke Coronapraatlijn stopt: karakter van gesprekken verandert
-
Persbericht

Waar bij het uitbreken van de coronacrisis de gesprekken bij de Coronapraatlijn voornamelijk gingen over angst en bezorgdheid, gaan deze nu vooral over eenzaamheid en verdriet. Deze gevoelens worden versterkt nu het aantal besmettingen in het land toeneemt en Nederland met vakantie is. Veel mensen hebben minder contact met hun omgeving en behoefte aan een gesprek, steun of troost. Om deze reden is besloten om op 1 augustus de Coronapraatlijn te laten overgaan in de Luisterlijn.
Ear-opener: Liever een ‘verkeerde’ vraag, dan helemaal geen interesse
-
Nieuws

Voor veel mensen is de zomervakantie aangebroken. Heerlijk, ontspannen en leuk! Of toch niet?
Saskia uit Almere zamelt ruim 1.000 euro in voor de Luisterlijn
-
Persbericht

Saskia uit Almere haalde ruim 1.000 euro op voor de Luisterlijn. Deze week overhandigde zij het opgehaalde bedrag aan de Luisterlijn. Het bedrag wordt besteed aan training en opleiding van vrijwilligers, die 24 uur per dag, 7 dagen per week emotionele steun op afstand bieden.
Nederlanders wendden zich massaal tot anonieme hulpdienst
-
Persbericht

Vorig jaar voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn ruim 300.000 gesprekken, waarvan 73% buiten kantooruren. Dit blijkt uit de cijfers van de Luisterlijn uit het jaarverslag over 2019. Veel mensen die contact opnamen, voelden zich verdrietig, somber of alleen. Eenzaamheid kwam naar voren in 62.057 gesprekken. Driekwart van de bellers was jonger dan 65 jaar. Bijna een derde van de bellers is of was cliënt in de GGZ.
KLM medewerkers vliegend van start bij de Luisterlijn
-
Persbericht

KLM cabinepersoneel dat nu tijdelijk niet vliegt, gaat aan de slag bij de Luisterlijn. Zij beantwoorden een extra lijn waar mensen nu terecht kunnen voor een laagdrempelig praatje. Hier bieden zij een luisterend oor aan iedereen die behoefte heeft om zijn of haar zorgen over bijvoorbeeld corona te delen, om zijn verhaal te vertellen omdat ze zich alleen voelen of om gewoon even te praten. Inmiddels hebben de eerste medewerkers de verkorte online opleiding afgerond.
Ear-opener: Afstemmen en meebuigen zorgt voor echt contact
-
Nieuws

Een gesprek van mens tot mens. Dat biedt de Luisterlijn en dat kan iedereen bieden.
In communicatie is het belangrijk om zo goed mogelijk aan te sluiten bij je gesprekspartner. Het contact wordt over het algemeen fijner naarmate je beter op de ander afstemt.
Leo Noordegraaf benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder bij de Luisterlijn
-
Persbericht

Leo Noordegraaf is per 1 juli 2020 benoemd tot directeur-bestuurder van de Luisterlijn. Hij volgt hiermee Hans Burgstra op die de afgelopen maanden als bestuurder van de Luisterlijn heeft opgetreden.
Ear-opener: Luisteren naar een ander betekent ook dat je luistert naar jezelf
-
Nieuws

Ieder mens heeft erkenning nodig. Dat geldt ook voor jezelf als luisteraar. Het is goed om in een gesprek de ander centraal te stellen en je aandacht op hem of haar te richten. Maar tegelijkertijd kan dit een valkuil zijn.