DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Zomerperiode vergroot gevoelens van eenzaamheid

Zomerperiode vergroot gevoelens van eenzaamheid

Terwijl veel Nederlanders genieten van hun zomervakantie, ervaren anderen juist een toename van gevoelens van eenzaamheid. De zomermaanden brengen rust, maar ook leegte, zeker wanneer vaste routines zoals school, werk, dagbesteding of sociale activiteiten tijdelijk stilvallen. De Luisterlijn merkt dat gevoelens van eenzaamheid vaak een aanleiding zijn om contact op te nemen, vooral in deze periode, bij mensen van alle leeftijden.

Eenzaamheid kent geen leeftijd
Eenzaamheid komt voor in alle lagen van de bevolking. Ouderen die hun kinderen wekenlang niet zien, jongeren zonder vakantieplannen, gescheiden ouders die hun kinderen een aantal weken moeten missen, of alleenstaanden bij wie sociale afspraken wegvallen. Volgens Coonen kan een goed gesprek dan enorm veel betekenen.

Het wegvallen van vertrouwde bezigheden zoals de wekelijkse zanggroep, koffieochtend, sportclub, vrijwilligerswerk, kerkdienst, school of werk zorgt ervoor dat mensen hun dagelijkse contactmomenten missen. Vooral voor wie geen vakantiebestemming heeft of niet beschikt over een groot sociaal netwerk, kan deze periode leiden tot een gevoel van stilstand en isolatie.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat ruim 1 op de 10 Nederlanders zich sterk eenzaam voelt. Onder 75-plussers ligt dat percentage op 11 procent, en onder jongeren tussen de 18 en 25 jaar op ongeveer 8 procent. De zomerperiode, waarin veel sociale ritmes worden onderbroken, vergroot het risico op sociaal isolement.

De kracht van een écht gesprek
De Luisterlijn biedt dag en nacht een luisterend oor via telefoon, chat en e-mail. In de zomerperiode groeit het aantal gesprekken waarin mensen zich “vergeten” of “alleen” of voelen.

Directeur-bestuurder Richard Coonen:

“Eenzaamheid raakt mensen van alle leeftijden. De vakantierperiode maakt het zichtbaarder en voelbaarder. Een goed gesprek, zonder oordeel, biedt dan vaak troost. Wij luisteren, altijd, zonder agenda. Dat contact is voor veel mensen van onschatbare waarde.”

Zomerse verbinding zoeken én bieden
Gelukkig ontstaan er ook juist in deze periode waardevolle initiatieven. In veel gemeenten worden activiteiten georganiseerd die ontmoeting stimuleren. Denk aan gezamenlijke maaltijden, wandelgroepen, creatieve workshops, of koffie-inloopmomenten in de bibliotheek. Wie behoefte heeft aan contact of ontmoeting kan zich melden bij de gemeente, het wijkteam, de bibliotheek, een welzijnsorganisatie of ouderenbond in de buurt. Ook op landelijke platforms zoals Humanitas of het Nationaal Ouderenfonds zijn initiatieven te vinden.

Voor wie minder mobiel is, bestaan er ook telefonische en online mogelijkheden om in contact te komen met anderen. De Luisterlijn is daar een goed voorbeeld van: een gratis, anonieme dienst waar vrijwilligers dag en nacht klaarstaan voor een luisterend oor of een goed gesprek.

Kleine gebaren, groot verschil
Naast georganiseerde activiteiten zijn het vaak juist de kleine, persoonlijke gebaren die het meest betekenen. Een telefoontje, een kaartje, een appje of iemand uitnodigen voor een kop koffie kan net dat verschil maken waardoor iemand zich weer gezien voelt. De kracht van oprechte aandacht mag nooit worden onderschat.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is er 24 uur per dag, 7 dagen per week voor iedereen die behoefte heeft aan een vertrouwelijk gesprek. Meer dan 1.500 getrainde vrijwilligers bieden een luisterend oor via 088 0767 000 of via www.deluisterlijn.nl. Anoniem, zonder oordeel, en altijd dichtbij.