1 op de 20 gesprekken gaat over zelfmoord

Zelfdoding is een groot maatschappelijk probleem, dat in alle lagen van de samenleving voorkomt. Onlangs heeft het CBS bekend gemaakt dat veel mensen in Nederland een eind aan hun leven maken. Het aantal zelfmoorden in ons land is nog nooit zo hoog geweest, vorig jaar stond het aantal op 1871.

Zelfmoord is een veelbesproken gespreksonderwerp bij de grootste telefonische hulpdienst van Nederland; Sensoor. Maar liefst 1 op de 20 gesprekken gaat over het onderwerp zelfmoord. Op 8 februari jl. werden de meeste gesprekken gevoerd hierover. In de eerste helft van 2016 vonden er ruim 107.000 gesprekken plaats; via telefoon, chat en mail. 5% daarvan ging over zelfmoord.

Sensoor geeft échte aandacht door het bieden van een luisterend oor, anoniem en vertrouwelijk. In 2 op de 3 gesprekken helpt het gesprek alleen al door het bieden van echte aandacht. Wanneer professionele hulp nodig is, verwijst Sensoor door naar professionele hulpverlening.

De opgeleide vrijwilligers van Sensoor luisteren onbevooroordeeld naar mensen die praten over zelfmoord waardoor ze vaak weer even verder zijn geholpen. In de omgeving heerst vaak nog een taboe op dit onderwerp. In gesprek gaan met een vrijwilliger is heel laagdrempelig en daardoor durft iemand vaak beter zijn/haar gevoelens te bespreken.

Over Sensoor
Sensoor biedt sinds 1958 dag en nacht een luisterend oor via telefoon, chat en mail. Praten over verdriet of zorgen, anoniem en vertrouwelijk, lucht op en biedt perspectief. Zo’n 900 vrijwilligers van Sensoor zijn hiervoor goed opgeleid en geven échte aandacht, van mens tot mens.

--- EINDE PERSBERICHT---

Noot voor de redactie: Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met: Karen van Engelshoven, communicatiemedewerker Sensoor.
E-mail: k.vanengelshoven@sensoor.nl