Persbericht: Alleen met je psychische probleem

Angst overvalt je. Negatieve gedachten krijg je niet meer onder controle. En er is niemand in je omgeving bij wie je even je hart kunt luchten. Uit de cijfers van hulplijn Sensoor, verzameld in de afgelopen drie maanden, blijkt dat veel mensen het gevoel hebben er alleen voor te staan bij psychische problemen.

Regelmatig zijn psychische problemen de aanleiding voor mensen om contact te zoeken met Sensoor. Zo ook bij Lois, een jonge vrouw van 28: ‘’Het begint met een onrustig gevoel. Als ik daar niets aan kan doen, ga ik hyperventileren, krijg ik druk op mijn borst en is het een warboel in mijn hoofd. Er ontstaat paniek.’’ Eenmaal in paniek kan Lois zichzelf daar lastig uithalen. Ze neemt contact op met Sensoor. ‘’Ik heb bijna niemand in mijn omgeving om mee te praten.’’ vertelt Lois. De Sensoorvrijwilliger helpt haar om weer te ontspannen en grip te krijgen op de paniek.

In de ruim 50.000 gesprekken in de afgelopen drie maanden, is omgaan met psychische problemen 5.700 keer het onderwerp van gesprek. In 1 op de 3 van deze gesprekken heeft de hulpvrager het gevoel er helemaal alleen voor te staan. Vaak kan of wil men niet in de eigen omgeving terecht voor hulp, bijvoorbeeld bij een angstaanval of depressieve gevoelens. Schaamte en het ontbreken van vertrouwelijke contacten zijn belangrijke redenen waarom mensen anonieme hulp zoeken.

Psychische hulp
De meeste mensen die bij psychische problemen bellen, mailen of chatten met Sensoor, krijgen hulp van de GGZ. Sensoor is dan een aanvulling op deze professionele hulp door dag en nacht een anoniem luisterend oor te bieden. Ook Lois krijgt hulp van een psycholoog. Toch zoekt ze daarnaast steun bij de anonieme hulplijn. ‘’Ik kan niet drie keer per week mijn psycholoog bellen om te praten, maar met Sensoor kan ik altijd contact zoeken.’’ Soms neemt ze meerdere keren per week contact op, soms weken niet.

Sensoor
Dag en nacht is Sensoor bereikbaar per telefoon (0900-0767; 5 ct/min.), mail of chat (www.sensoor.nl). Zo’n 900 vrijwilligers bieden vanuit 26 locaties in Nederland een mens-tot-mens gesprek waarbij ze ondersteunen en meedenken. De anonieme hulpdienst is opgericht in 1958 onder de naam SOS Telefonische Hulpdienst.

Wegens privacyredenen is de naam Lois gefingeerd.

---EINDE PERSBERICHT---

Noot voor de redactie: voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met Karin Prins (Communicatieadviseur) 0346 – 590098/ k.prins@sensoor.nl. Wij kunnen u ook in contact brengen met een vrijwilliger voor een interview. Lees hier het volledige interview met Lois. Hier kunt u foto’s en PR-materiaal van Sensoor downloaden.