Vraag van de maand: De Luisterlijn helpt. Hoe dan?

Regelmatig ontvangen we bij de Luisterlijn vragen als: biedt de Luisterlijn hulpverlening? Merken jullie dat het drukker is door wachttijden in de GGZ en nog veel meer? Elke maand leggen we een vraag voor aan Hellen den Hoedt, trainer bij de Luisterlijn. Vraag van deze maand: op verschillende sites staat dat de Luisterlijn een telefonische hulpdienst is. Is de Luisterlijn een zorg- of hulpverlener?

Hellen geeft aan dat dit niet het geval is. Vrijwilligers bij de Luisterlijn bieden een gesprek van mens tot mens en zijn in dat opzicht geen hulpverleners. Helpen is een heel groot begrip. De Luisterlijn biedt hulp in de vorm van een luisterend oor. Vrijwilligers helpen alleen al door een oproep te beantwoorden. Helpen wordt vaak geassocieerd met het aandragen van oplossingen, advies geven, praktische hulp bieden en actie ondernemen. Onze vrijwilligers helpen door er 'gewoon' even voor iemand te zijn, naast iemand te zitten en te kijken wat iemand op dat moment nodig heeft. Dan doen we overigens niet alleen via de telefoon, maar ook via chat en mail." Dat gelijkwaardige contact én de 24-uursbereikbaarheid is iets wat de Luisterlijn ook onderscheidt van hulpverleners.