De Luisterlijn traint winkelmedewerkers Specsavers in signaleren en bespreekbaar maken eenzaamheid

Slechthorendheid kan een rol spelen bij eenzaamheid. Zo vermijden slechthorenden vaker contact waardoor een sociaal isolement kan ontstaan. Specsavers vroeg de Luisterlijn om winkelmedewerkers te trainen om op een laagdrempelige manier het gesprek aan te gaan bij mogelijke signalen van eenzaamheid.

“We ontvangen duizenden klanten in onze winkels per dag. In gesprekken met onze opticiens en audiciens kunnen signalen van eenzaamheid naar voren komen. Hierin willen wij onze verantwoordelijkheid nemen. Omdat dit vaak een beladen thema is, zijn we blij dat we hieraan samen met de Luisterlijn op een laagdrempelige ons steentje kunnen bijdragen,” zegt Remko Berkel, directeur Specsavers Nederland.

Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn: “We merken dat veel mensen het lastig vinden om te benoemen dat ze eenzaam zijn. Ze vermijden of ontkennen of voelen schaamte om eenzaamheid bespreekbaar te maken. Geregeld werkt het als we in een anoniem gesprek de opening bieden om eenzaamheid bespreekbaar te maken. Deze kennis delen we graag met de medewerkers van Specsavers.”

Winkelmedewerkers van Specsavers kregen tijdens een webinar meer te horen over het thema eenzaamheid. Ook werd er uitgebreid stilgestaan bij vragen als: hoe herken je eenzaamheid? Op welke signalen kun je letten? Hoe voer je op de winkelvloer een gesprek hierover? Hoe maak je contact? Daarbij kregen de deelnemers handige tips en handvatten om het gesprek aan te gaan.

Op de online training is enthousiast gereageerd. We zijn blij dat we onze kennis kunnen delen, want bij de Luisterlijn weten we als geen ander: echt luisteren en een goed gesprek kunnen van grote betekenis zijn!