Jaarverslag 2018: de cijfers én de verhalen achter de cijfers

In 2018 ontving de Luisterlijn maar liefst 500.000 oproepen. Niet eerder trokken Nederlanders zo vaak telefonisch, per chat of per mail anoniem aan de bel. Veel mensen voelen zich alleen, hebben zorgen of gezondheidsklachten en kunnen hun verhaal bij niemand kwijt…

Enkele cijfers:
- Ruim 330.000 gevoerde gesprekken
- Ruim 30.000 chatgesprekken
- Ruim 5.100 e-mails

De behoefte aan een luisterend oor is groot bij jong en oud. Dat komt onder andere door de lange wachttijden in de GGZ, maar ook doordat ouderen steeds langer thuis blijven wonen. Hierdoor voeren onze 1.500 vrijwilligers veel gesprekken over psychische problemen en eenzaamheid.

In 2019 verwachten we nog meer oproepen door o.a. de fusie met de regionale hulplijnen. Daarom gaan we in 2019 hard werken aan onze bereikbaarheid en meer vrijwilligers werven. Iedereen kan contact met ons opnemen, want er is nu “Eén Luisterlijn voor heel Nederland”.

Meer cijfers én de verhalen achter de cijfers vind je in ons jaarverslag.
(Het financiële jaarverslag is rond 20 juni beschikbaar).

• Vrijwilliger Brigitte: “Ik los geen problemen op. Ik luister.”
• Vrijwilliger Bert: “Je hoeft niet alles zelf meegemaakt te hebben om iemand te begrijpen.”
• Beller mevrouw K.: “Een knuffel op afstand voelt fijn en helpt.”
• Beller Andrea: “Een goed gesprek voelt als een arm om me heen.”