DAG EN NACHT EEN LUISTEREND OOR

DAG EN NACHT

EEN LUISTEREND OOR

Ear-opener: Een sleutel tot luistersucces

Tijdens de afgelopen vrijwilligersdag van de Luisterlijn zat ik te luisteren naar spreker en filosoof Lammert Kamphuis. Toen hij het onderwerp ‘geweldloos communiceren’ aansneed, bedacht ik mij direct: “Oh, doe ik dit wel?”. Het directe besef kwam bij mijzelf dat ik dit niet (altijd) doe. ‘Goh’… dacht ik.

Een oordeel zit namelijk in een klein hoekje. Een mening geven, ook al is deze positief is namelijk direct al een oordeel volgens psycholoog Marshall en bedenker van het model geweldloze communicatie. Zeggen dat iets “goed is” of “dat je het leuk vindt”, is weliswaar geen ‘geweld’, maar deze woorden hebben wel een lading. En een lading is dan weer een oordeel.

Wat is geweldloze communicatie? Lees de toelichting

Ik vond het een magisch concept. Misschien dacht ik wel dat ik het van nature beheers. Een soort van extra DNA-celletje dat ik heb meegekregen. Ook gezien mijn werk als trainer bij de Luisterlijn. Een natuurlijke gift wel te noemen. Helaas, het besef was genadeloos. Ik doe dit niet. Niet altijd, niet 24/7.

Als je de feiten weergeeft dan stel je vast wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Zonder gevoel nog te benoemen. Ik merk dat ik daar eerst een oordeel over had bij mezelf, want dan zou ik zo “feitelijk en zakelijk” klinken. Echter toen ik begon met het inzetten van ‘geweldloos communiceren’ in mijn privé en werk, heb ik geen een keer teruggekregen dat ik zakelijk klonk.

De twee woorden zeggen: “Ik voel”, is altijd een goede manier om uit te drukken wat je ervaart. Het is zo persoonlijk dat iemand dit niet kan betwisten, het is nu eenmaal jóuw gevoel, jouw waarheid. Het is naar mijn inziens zo’n mooie manier om daarna aan te geven wat jij nodig hebt. Behoeften aangeven maakt het leven makkelijker, duidelijker en overzichtelijker. Wij, de tegenwoordige homo sapiens anno 2022, gaan erg goed op weten waar je aan toe bent. Zo kan je ook krijgen wat je nodig hebt, zonder dat iemand hoeft te gissen of het te “ruiken”, maar kan het gewoon van jou horen.

Vervolgens kun je een verzoek/wens formuleren: “ik zou graag hebben dat…” Het is als je het allemaal zo leest geen eens hogere wiskunde.

Om nu terug te vertalen naar de praktijk: vrijwilligers bij De Luisterlijn worden opgeleid om zonder oordeel te communiceren. Immers streven wij met z’n allen naar geweldloze communicatie. Daarom past dit model en techniek naar mijn inziens zo mooi bij de Luisterlijn haar missie en visie.

Maar op deze manier altijd communiceren? Ja, dat is soms nog wel een opgave. Maar zoals alles in het leven, oefening baart kunst. En als het ‘geweldloos communiceren’ toch eens niet compleet volgens dit model lukt, dan blijkt dat je toch ook maar een mens bent. “Goh”.

Jaarlijks trainen en begeleiden trainers van de Luisterlijn honderden vrijwilligers in hun luister- en gespreksvaardigheden. Zij delen hun kennis en ervaringen graag om jou en anderen te inspireren beter te leren luisteren. Dit is een bijdrage van Lara Nieman (trainer bij Onbeperkt Luisteren).