Corona hulp-dienstverlening

Hulp nodig? Zoek contact!

Hieronder vindt u een overzicht van de landelijke hulp-dienstverlening.

De Luisterlijn: bij zorgen, verdriet of een luisterend oor

Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek. (24/7 bereikbaar). Chatten of mailen kan ook via deluisterlijn.nl. 

MIND Korrelatie: biedt anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp

MIND Korrelatie geeft individueel advies en hulp aan iedereen die hierom vraagt. Dit kan telefonisch en online. In deze coronacrisis is onze bellijn ook gratis en heeft MIND Korrelatie verruimde openingstijden van 9:00 – 22:00

Bij MIND Korrelatie werken psychologen en maatschappelijk werkers. We luisteren, adviseren en verwijzen zo nodig door naar passende hulp.

Medische vragen en informatie

Rijksoverheid (RIVM): voor (medische) vragen en richtlijnen

Iedereen kan met vragen over het coronavirus terecht bij het publieksinformatienummer 0800 1351. Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te bellen naar +312 0205 1351. Veel informatie is ook te vinden op rijksoverheid.nl/coronavirus.

Nationale Huisartsenpost: voor medische vragen

Een team van Nederlandse artsen is dag en nacht bereikbaar voor iedereen. Dankzij een App is het mogelijk om via een beveiligde videoverbinding met ze in contact te komen. Er is altijd een professionele arts beschikbaar.

www.dnhp.nl

Hulplijnen voor specifieke doelgroepen

Kindertelefoon: voor alles wat kinderen en jongeren bezighoudt in deze coronatijd

Kinderen en jongeren kunnen over van alles praten met vrijwilligers, elke dag tussen 11.00 en 21.00. Bel gratis en anoniem 0800-0432 of kom chatten. Leeftijdsgenoten kunnen ook ervaringen uitwisselen, en met elkaar praten op het forum

ARQ IPV: hulplijn voor zorgpersoneel

Dag in dag uit werken met coronapatiënten, het is zwaar voor veel zorgmedewerkers. Daarom is ARQ IPV, het instituut voor psychotrauma, een hulplijn gestart.

De hulplijn van ARG IVP is zeven dagen per week bereikbaar tussen 8.30 uur en 21.30 uur op 088 - 330 5500.

KBO-PCOB: ouderen-infolijn

KBO-PCOB begrijpt dat u zich wellicht zorgen maakt over de risico’s van het coronavirus en dat u nu allerlei vragen heeft. We weten ook dat niet alle senioren even vaardig zijn met internet om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En dat sommige mensen behoefte hebben even iemand te spreken omdat ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen. Voor al deze mensen heeft KBO-PCOB een speciale telefoonlijn geopend: de Ouderen-Infolijn: 030-3 400 600 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

ANBO: voor ouderen die verlegen zitten om een praatje

ANBO heeft een telefoonlijn voor ouderen geopend. Minder sociale contacten door coronavirus? ANBO-medewerkers zitten klaar voor een praatje. Heeft u een vraag over het coronavirus, maakt u zich zorgen of wilt u gewoon even een praatje maken? Ze zijn 7 dagen per week van 09:00 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar. Als u belt, staat iemand van ANBO u graag te woord. 

0348 - 46 66 66

Nationaal Ouderenfonds: gebeld worden door de Zilverlijn

Nu veel bijeenkomsten niet door kunnen gaan door het coronavirus is er een kans dat u zich sneller eenzaam voelt. Met de Zilverlijn, Schrijfmaatje en Welkom Online van het Ouderenfonds hoeft u waardevol contact niet te missen.

De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Deelnemers worden iedere week op een vast dagdeel gebeld door een van onze getrainde vrijwilligers. Zij bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar behoefte aan is. Meld u hier aan voor de Zilverlijn.

Mantelzorglijn: voor mantelzorgers

Als Mantelzorger heeft u vast veel vragen: waar moet u rekening mee houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste, wat kan wel en wat kan niet? Voor al uw vragen is er de Mantelzorglijn voor telefonische hulp en ondersteuning. De Mantelzorglijn is bereikbaar via 030 – 7606055.

Op www.mantelzorg.nl/coronavirus staat veel informatie en antwoorden op de meest gestelde vragen. Deze lijst wordt regelmatig bijwerkt en aangevuld.

Harteraadlijn: voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten

Harteraad, de patiëntenvereniging voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten, en hét expertisecentrum voor het leven met hart- en vaataandoeningen, heeft een eigen Harteraadlijn. Ze zijn er onder andere voor: Maak je je zorgen? Of wil je je ervaring delen met iemand die je begrijpt? Ook als naaste kun je de behoefte hebben om je verhaal en zorgen te delen met iemand anders.

Voor deze vragen en meer zitten er Harteraadgevers voor je klaar bij de Harteraadlijn. Harteraadgevers zijn mensen die ook behandeld zijn aan een hart- of vaataandoening. Zij leggen momenteel veel vragen over het coronavirus voor aan onze cardiologen en vaatchirurgen waarmee ze contact hebben. Zij geven geen medische informatie en adviezen, maar kunnen wel heel veel vragen beantwoorden door het contact met hun achterban en professionals. Harteraad is partner van de Hartstichting en ook daar hebben ze dagelijks contact mee om zaken door te nemen. De Harteraadlijn is doordeweeks geopend van 10.00-17.00 uur en op woensdagavond van 19.00-21.00 uur en bereikbaar via 088 11 11 661.

Veilig Thuis: bij kindermishandeling of huiselijk geweld

Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen contact opnemen met Veilig Thuis als zij een vermoeden hebben van kindermishandeling of huiselijk geweld. Veilig Thuis kijkt samen met de beller wat er aan de hand is en wat de beller zelf kan doen. Is dit niet mogelijk of is de situatie te complex of ernstig? Dan kan de beller een melding doen. Dit kan anoniem.

Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?
Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn:

  • De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen;
  • De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen;
  • Komen jullie tot de conclusie dat de situatie te lastig is? Dan kan de medewerker je helpen om een   melding te maken van je vermoedens. Dit kan anoniem;
  • Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roept ze de hulp in van een lokale hulpverlener, zodat het gezin geholpen kan worden;
  • Als je melding maakt, vertelt Veilig Thuis wat er met de melding gaat gebeuren.

Koninklijke Nederlandse Biljartbond en Nederlandse Jeu de Boules Bond: Sporters voor elkaar

De KNBB (Koninklijke Nederlandse Biljartbond) en NJBB (Nederlandse Jeu de Boules Bond) slaan de handen ineen om sporters die nu thuis zitten in contact met elkaar te brengen.

Heb je tijd om een biljarter of bouler te bellen voor een praatje of zou jij het fijn vinden als je door een andere biljarter of bouler gebeld wordt? Ga dan naar sportersvoorelkaar.nl

Hulplijnen voor specifieke hulpvragen

Rode Kruis: voor praktische hulpvragen

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn (070-4455 888). Maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.

Helpdesk Welkom Online: voor online en digitale vragen

Juist nu is online contact nog belangrijker. De Helpdesk Welkom Online beantwoordt vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social media en hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? En zij helpen u ook met vragen als: waar vind ik de laatste informatie over het coronavirus?

U kunt de Helpdesk Welkom Online bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 088-344 2000. De hulplijn is gratis. U betaalt alleen reguliere gesprekskosten.

Websites voor samenbrengen van vraag en aanbod

Coronahelpers: matchen van hulpzoekers

Om de impact van het Coronavirus te beperken moeten we meer voor elkaar doen: denk aan boodschappen doen voor mensen met symptomen, medicijnen ophalen, de hond uitlaten, enzovoorts. Alleen zo kunnen we de verspreiding van het virus terugdringen. Coronahelpers is voor iedereen toegankelijk om hulpzoekers te matchen aan de ongelooflijk gemotiveerde vrijwilligers die door het hele land heen voor klaar staan.

www.coronahelpers.nl/hulp-gezocht

Niet alleen: voor het samenbrengen van hulpvragers en organisaties

Overal in Nederland zetten talloze lokale organisaties en kerken zich in voor mensen die hulp kunnen gebruiken. Praktische hulp nodig? Een luisterend oor? Je bent niet alleen. op nietalleen.nl willen ze zoveel mogelijk mensen die getroffen zijn door de gevolgen van het coronavirus helpen door hulpvragers en lokale organisaties/kerken actief met elkaar in contact te brengen.

NLvoorelkaar: voor het vinden en aanbieden van hulp

In deze coronacrisis hebben oudere en kwetsbare mensen het zwaar. Maar ook mensen die werken in de zorg, bij de politie en in supermarkten kunnen mogelijk extra hulp gebruiken zodat hun belangrijke werk door kan gaan. NLvoorelkaar verzamelt vraag en aanbod op één plek. Heb je hulp nodig of wil je helpen? Kijk dan hier.

Overig

Stay up!: voor het delen van positieve berichten

Het coronavirus zorgt voor een indrukwekkende stilte om ons heen. Door de onzekerheid en sociale beperkingen voelen meer mensen zich eenzaam en/of somber. Het is moeilijk om moed te houden. En juist dat is tijdens de coronacrisis enorm belangrijk. Daarom is er het platform: www.stayup.nu. Hier kunnen jong en oud positieve berichten met elkaar delen. Op de website kun je fijne momenten of een opsteker posten. Op deze eenvoudige manier daag je jouw brein uit om positief te denken. Het helpt je om de mooie dingen te zien en je vrolijkt er een ander mee op. Stay Up zorgt voor verbinding en positiviteit in een onzekere periode. Stay Up is een initiatief van Stichting Join us. 

'De huiskamer van MIND': gesprekken met ervaringsdeskundigen en experts

MIND wil graag mensen met elkaar blijven verbinden: niemand hoeft er alleen voor te staan. Elke werkdag tussen 11 en 16 uur beantwoorden ervaringsdeskundigen en experts vragen en voeren zij gesprekken in de virtuele huiskamer.

Ga naar de MIND huiskamer