Nieuws

Nederlanders schakelen massaal anoniem luisterend oor in

Persbericht

In 2018 heeft de Luisterlijn ruim 500.000 oproepen ontvangen. Niet eerder hebben Nederlanders zo vaak telefonisch, per mail of per chat anoniem aan de bel getrokken. Een groot deel van de hulpvragers wilde of kon niet met zijn of haar verhaal terecht in de eigen omgeving. Bijna een derde van de bellers was of is cliënt in de GGZ. Veel bellers voelen zich alleen of zijn eenzaam. Dit blijkt ook uit de onderwerpen die mensen aan de orde stellen. Tweederde van de bellers is jonger dan 65 jaar.

Lees meer >>

Ear-opener: Een stilte heeft verrassend veel te zeggen

Nieuws van het werkveld

Een stilte in een gesprek kan ongemakkelijk aanvoelen. Als je je onprettig voelt bij een stilte heb je de neiging om (te) veel vragen te stellen en de stiltes in te vullen. Het gevaar is dat jouw gesprekspartner te weinig ruimte krijgt en alleen bezig is met jouw vragen te beantwoorden in plaats van te vertellen wat hem/haar echt op het hart ligt. Het gesprek krijgt dan meer de sfeer van een interview of zelfs een vragenvuur en niet van een echt gesprek.

Lees meer >>

Chatten met de Luisterlijn steeds populairder

Nieuws

Steeds meer mensen willen hun verhaal kwijt via de chat. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn. In 2018 maakten bijna 2.000 meer mensen gebruik van de chathulpdienst dan het jaar daarvoor. Zo steeg het aantal chatgesprekken naar ruim 31.000! Onderwerpen die het meest terugkomen in de chat zijn relatieproblemen, somberheid en depressie. Ook automutilatie (zelfbeschadiging) komt relatief vaak voor.

Lees meer >>