Over de Luisterlijn

In gesprek met wethouder Rineke Korrel over de Luisterlijn

Over de Luisterlijn

Rineke Korrel WolvegaAl sinds 1958 biedt de Luisterlijn dag en nacht een luisterend oor voor diegenen die dat nodig hebben. Hoe wordt er in de gemeente gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? ‘Het is ontzettend toegankelijk, laagdrempelig en heel fijn dat je daar op ieder moment van de dag je verhaal kwijt kan.’

Zo’n 1500 vrijwilligers zitten 24/7 klaar om mensen in kwetsbare situaties of op moeilijke momenten in hun leven te ondersteunen met een goed gesprek. De Luisterlijn, gefinancierd door het Ministerie van VWS en giften, wordt voornamelijk gebeld door mensen met eenzaamheidsgevoelens, depressieve gevoelens en daaraan gerelateerde problemen en relatieproblemen. Naast de telefonische dienst biedt de Luisterlijn ook de mogelijkheid om te chatten en mailen. Hier wordt vooral gebruik van gemaakt door jongeren, die graag het gesprek aan willen gaan over relatieproblemen, omgaan met dood, somberheid, identiteit, eetstoornissen en automutilatie.

Aandacht voor de Luisterlijn

In de gemeente Ouder-Amstel wordt onder andere aandacht besteed aan de Luisterlijn in het papieren weekblad dat iedere inwoner ontvangt, vertelt wethouder Rineke Korrel. ‘Inwoners worden via advertenties in het weekblad op de Luisterlijn gewezen en aangemoedigd daar gebruik van te maken. Ook hebben we onlangs een bijeenkomst gehad over Een tegen Eenzaamheid, waar de Luisterlijn ter sprake kwam. We zijn bekend met de Luisterlijn en benoemen het vaak, bijvoorbeeld ook in het gezamenlijk vrijwilligersoverleg.’

Een vorm van informele zorg 

Het anoniem luisterend oor, aangeboden door vrijwilligers, valt onder informele zorg. Wat maakt de Luisterlijn uniek t.o.v. andere (anonieme) telefonische en online hulpdiensten?

  1. Het gesprek van mens tot mens. De vrijwilliger is geen specialist, geen ervaringsdeskundige, staat niet boven maar naast de ander.  
  2. Ondersteuning van mensen die daar behoefte aan hebben. Men kan vanuit eigen huis, vanaf een zelfgekozen plaats, contact zoeken met de Luisterlijn.  
  3. Ontlasting van het formele - en informele zorgsysteem.
  4. Preventieve werking en het stimuleren van zelfredzaamheid. Uit onderzoek van het Verwey Jonker instituut (2013) blijkt dat de Luisterlijn voor een groot aantal bellers een unieke functie vervult; bijna de helft maakt naast de Luisterlijn géén gebruik van andere (dure) hulpverlening in de 1e - of 2e lijns zorg. Uit datzelfde onderzoek blijkt dat veel bellers door de Luisterlijn gestimuleerd worden zelf initiatieven te nemen om problemen op te lossen.
  5. De unieke combinatie van hulp op afstand (anoniem) en nabijheid (échte aandacht). 
  6. 24/7 bereikbaarheid. de Luisterlijn kan daarmee als achterwacht fungeren van instellingen buiten hun openingstijden.
  7. Bevordering van participatie aan de samenleving door mensen mogelijkheden te bieden om zinvol vrijwilligerswerk te doen en zichzelf te ontwikkelen.

Vrijblijvend je verhaal doen

Korrel benoemt dat er behoefte is aan de Luisterlijn en de dienst die zij bieden. ‘Ik vind het ontzettend fijn dat de mogelijkheid geboden wordt en ik ben er van overtuigd dat het ook voorziet in een grote behoefte. De Luisterlijn is heel toegankelijk, voor een brede doelgroep, ze spreken een grote groep mensen aan.’

‘Je verhaal kunnen doen, dat lost vaak al zoveel op’ 

Een groot voordeel van de Luisterlijn is volgens Korrel het feit dat de beller anoniem blijft. ‘Daardoor is het een stuk laagdrempeliger, je kunt dus echt je verhaal kwijt zonder dat daar gevolgen aan vastzitten. Dat je ergens in een dossier komt, of wat dan ook. Als je naar professionele hulp toe moet gaan, moet je echt iets organiseren, daar is zoveel meer voor nodig. Mensen hebben daar ook wel behoefte aan, die vrijblijvendheid en kunnen zenden. Je verhaal kunnen doen, dat lost vaak al zoveel op.’

Dienstverlening in coronatijd

In coronatijd groeit de behoefte aan een luisterend oor. Gelukkig boden honderden vrijwilligers extra oren om alle bellers van dienst te kunnen zijn. ‘Wij krijgen op verschillende manieren signalen over eenzaamheid in de gemeente’, aldus wethouder Korrel. ‘Zo hebben wij hebben ook meegedaan aan een onderzoek over onze hulpverlening in coronatijd. Daaruit wordt duidelijk dat mensen zich veel zorgen maken om andere bewoners en denken dat andere mensen eenzaam zullen zijn. Eenzaamheid is een onderwerp waar je niet direct mee naar buiten gaat, mensen schamen zich daar soms voor en denken het zelf op te moeten lossen. Maar de Luisterlijn is anoniem, dus je kan elk moment van de dag bellen en dan heb je een luisterend oor.’

Dit artikel werd geschreven door Movisie

De Luisterlijn werkt samen met partners uit de Coalitie tegen Eenzaamheid

Over de Luisterlijn

Van de ruim 300.000 gesprekken die jaarlijks worden gevoerd bij de Luisterlijn, gaan er tussen de 20% en 30% over eenzaamheid. Met name onder ouderen is de nood hoog.

De Luisterlijn is lid van de Coalitie Een tegen Eenzaamheid en medeondertekenaar van het Pact voor de Ouderenzorg, dat onder andere tot doel heeft om eenzaamheid bij ouderen te signaleren en te doorbreken. Samen met de partners uit de coalitie zet de Luisterlijn zich op verschillende manieren in voor de strijd tegen eenzaamheid. 

Eentegeneenzaamheid

2020: Omroep MAX en de Luisterlijn starten campagne tegen Eenzaamheid in coronatijd

In coronatijd sloegen Omroep MAX en de Luisterlijn hun handen ineen om aandacht te vragen voor eenzaamheid, angst en zorgen onder ouderen die geïsoleerd raken naar aanleiding van de maatregelen tegen het coronavirus. Speerpunt van een campagne was een televisiespot die regelmatig te zien was. Daarnaast besteedde MAX in deze periode veelvuldig aandacht aan dit thema en het bestaan van de Luisterlijn.

OmroepMAX

 

 

 

 

2020: Nederlandse Jeu de Boules Bond brengt de Luisterlijn onder aandacht van leden

Jeu de boules is een populaire sport onder ouderen. In samenwerking met de Nederlandse Jeu de Boules Bond (NJBB) kwam er een uitgebreid artikel over de Luisterlijn in Bondsblad Petanique (bereik 13.000 unieke adressen en 15.500 leden). Aan alle 180 bij de NJBB-aangesloten verenigingen in Nederland werd promotiemateriaal van de Luisterlijn uitgedeeld.

NJBB logo

2019: Omroep MAX maakt avondvullend tv-programma met belpanel van de Luisterlijn

In oktober bood de Luisterlijn een luisterend oor op televisie. Onze vrijwilligers beantwoordden telefoontjes in een belpanel tijdens een grote live uitzending van Omroep MAX over eenzaamheid. Er belden die avond 5.000 mensen en het panel voerde circa 300 gesprekken met mensen die zich eenzaam voelden. Ook kwamen er ruim 100 initiatieven tegen eenzaamheid binnen. Deze zijn overhandigd aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport (VWS).

OmroepMAX

2019: Incluzio en Luisterlijn openen een speciale ‘Eenzaamheidslijn

In de Week tegen Eenzaamheid (1 t/m 8 oktober) opende de Luisterlijn samen met Incluzio (sociaal maatschappelijke zorg) een speciaal telefoonnummer voor mensen die behoefte hebben aan een praatje of een goed gesprek. Medewerkers van Incluzio en vrijwilligers van de Luisterlijn ontvingen honderden telefoontjes.

Incluzio

2018: De Luisterlijn en Albert Heijn organiseren buurtlunches

De Luisterlijn organiseerde in samenwerking met de Albert Heijn zo’n 100 buurtlunches in of bij supermarkten in heel het land. Doel van de lunches was om jong en oud in de buurt met elkaar in contact te brengen.

Albert Heijn

locaties b

Locaties

Locatie Hilversum
035 621 54 14
hilversum@deluisterlijn.nl

Locatie Leeuwarden
Postbus 298
8901 BB Leeuwarden
058 212 03 43 
leeuwarden@deluisterlijn.nl 

Locatie Leiden
071 514 35 78
leiden@deluisterlijn.nl

Locatie Lelystad/Flevoland
Voor meer informatie kun je 0346-590098 bellen en vragen naar Helen Maier.

Locatie Middelburg
0113 256898
middelburg@deluisterlijn.nl 

Locatie Nijmegen
024 324 56 09
nijmegen@deluisterlijn.nl 

Locatie (Apeldoorn-)Oosterbeek
055 522 42 04
apeldoorn@deluisterlijn.nl

Locatie Rotterdam (Hoofdkantoor ZHzm)
Postbus 25143
3001 HC Rotterdam
010 4363444
rotterdam@deluisterlijn.nl

Locatie Spijkenisse
Postbus 25143
3001 HC Rotterdam
010 4363444
spijkenisse@deluisterlijn.nl 

Locatie Tilburg
013 5452262
tilburg@deluisterlijn.nl

Locatie Utrecht
030 294 37 38
utrecht@deluisterlijn.nl 

Locatie Venlo
077 3514057
venlo@deluisterlijn.nl

Locatie Zaandam
075 616 3000
zaandam@deluisterlijn.nl 

Locatie Zoetermeer:
denhaag@deluisterlijn.nl 
070-3658945

Locatie Zwolle
038 426 89 91
zwolle@deluisterlijn.nl

 

Ik blijf wakker
Voor meer informatie kun je locatie Lelystad bellen op 032 031 0101 

 

Locaties a

Locaties

Locatie Alkmaar
1802 KC Alkmaar
072 562 10 44
alkmaar@deluisterlijn.nl

Locatie Amersfoort
0346 59 00 98
amersfoort@deluisterlijn.nl

Locatie Amsterdam
020 675 88 88
amsterdam@deluisterlijn.nl 

Locatie Apeldoorn
055 522 42 04
apeldoorn@deluisterlijn.nl

Locatie Borne
074 255 25 51
borne@deluisterlijn.nl

Locatie Breda
076 521 80 56
breda@deluisterlijn.nl 

Locatie Den Bosch
073 614 50 89
denbosch@deluisterlijn.nl

Locatie Den Haag en Zoetermeer:
denhaag@deluisterlijn.nl 
070-3658945

Locatie Dordrecht
Postbus 25143
3001 HC Rotterdam
078 6181003
dordrecht@deluisterlijn.nl

Locatie Eindhoven
040 212 53 53
eindhoven@deluisterlijn.nl

Locatie Gouda
Postbus 25143
3001 HC Rotterdam
010 4363444
gouda@deluisterlijn.nl

Locatie Groningen
Postbus 6022
9702 HA Groningen
050 525 57 92
groningen@deluisterlijn.nl

Locatie Haarlem
023 529 19 09
haarlem@deluisterlijn.nl

Locatie Heerlen
045 5719166
heerlen@deluisterlijn.nl